All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Learning from Graphical Presentation in Science Education

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Standard projects

  • Call for proposals

    Standardní projekty 1 (SGA02002GA-ST)

  • Main participants

    Univerzita Hradec Králové / Pedagogická fakulta

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

Alternative language

  • Project name in Czech

    Učení z grafického zobrazení v přírodovědném vzdělávání

  • Annotation in Czech

    Vizuální vnímání, zpracování vizuální informace a následná tvorba adekvátních představ u žáků je podstatnou složkou přírodovědného vzdělávání. Grafická prezentace představuje v době nástupu informačních a komunikačních technologií do vzdělávání na všechstupních školských systémů podstatnou součást výukových materiálů. Výzkumný projekt si klade za cíl analyzovat způsoby zpracování nonverbálních (grafických, obrazových) informací při učení se přírodovědnému učivu. Dílčí cíle projektu se zaměřují jednak na popis funkce obrazového materiálu v učebních "textech" se zaměřením na jejich elektronickou formu, tj. na výukové možnosti počítačové grafiky, animací a simulací přírodovědných jevů a jejich principů, a jednak na popis a interpretaci modelů zpracovánívizuální informace u učících se s důrazem na efektivní využívání obrazové složky didaktických textů. Výsledky by měly přispět k optimalizaci tvorby a zvyšování pedagogické efektivity elektronických výukových textů na bázi multimédií, výukových CD-Romů a

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    AM - Pedagogy and education

  • CEP - secondary branch

  • CEP - another secondary branch

  • OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]<br>50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    Outcome of the project confirm that visual perception, elaboration of visual information and subsequent creation of adequate conception of pupils is substantial part of science education. During project solution there were analyzed various ways of elabor

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2002

  • Realization period - end

    Jan 1, 2004

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP/2005/GA0/GA05GA/U/N/B:7

  • Data delivery date

    Jun 2, 2008

Finance

  • Total approved costs

    746 thou. CZK

  • Public financial support

    559 thou. CZK

  • Other public sources

    187 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK