Psychological and social school climate - theory, assessment, possible interventions
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
Standardní projekty 2 (SGA02003GA-ST)
Main participants
Masarykova univerzita / Fakulta sociálních studií
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
—
Alternative language
Project name in Czech
Psychosociální klima školy - teorie, diagnostika, možné intervence
Annotation in Czech
Projekt hodlá zmapovat současné poznatky o zvláštnostech psychosociálního klimatu na školách odpovídajících našim základním školám a podat přehled o determinujících faktorech. Identifikovat strategie, které volí žáci, rodiče, učitelé a vedení školy přizískávání údajů o klimatu školy a při jeho hodnocení a doplnit je pohledem dalších odborníků (školní inspekce, psychologů poskytujících poradenské služby škole apod.). V empirické rovině je cílem navrhnout vhodné ukazatele psychosociálního klimatu školy,zmapovat aktuální a preferovanou podobu klimatu dané školy. U vybraných škol různého typu porovnat shody a rozdíly v podobě aktuálního klimatu školy a interpretovat možné příčiny zjištěného stavu. Na základě zkušeností se zahraničními metodami navrhnouta ověřit novou originální metodu, která by kombinovala kvantitativní a kvalitativní přístupy. Ověřit podmínky, za nichž by se diagnostika sociálního klimatu školy mohla stát součástí standardních postupů hodnocení práce školy a standardní dokumentace
Scientific branches
R&D category
ZV - Basic research
CEP classification - main branch
AM - Pedagogy and education
CEP - secondary branch
AN - Psychology
CEP - another secondary branch
—
OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)
50101 - Psychology (including human - machine relations)<br>50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);<br>50103 - Cognitive sciences<br>50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]<br>50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Completed project evaluation
Provider evaluation
V - Vynikající výsledky projektu (s mezinárodním významem atd.)
Project results evaluation
Our project on school climate had 3 axes. The first axis were reviews. Different conceptual approaches to the rather frequently used and vaguely defined term of school climate. We reviewed approaches that formed in the USA, Canada, Australia and selected
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2003
Realization period - end
Jan 1, 2005
Project status
U - Finished project
Latest support payment
—
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP06-GA0-GA-U/07:6
Data delivery date
Jan 15, 2009
Finance
Total approved costs
847 thou. CZK
Public financial support
847 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK