All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Analysis of stressful and resilient factors in families with children with specific learning disabilities (SLD)

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Standard projects

  • Call for proposals

    Standardní projekty 6 (SGA02004GA-ST)

  • Main participants

    Národní ústav duševního zdraví

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

Alternative language

  • Project name in Czech

    Analýza stresových a resilientních činitelů v rodinách dětí se specifickými poruchami učení (SPU)

  • Annotation in Czech

    Cílem projektu je rozpoznat činitele narušující vnitřní vztahy v rodinách dětí se specifickými poruchami učení (konkrétně dyslexiemi) a přispět k prevenci sekundární neurotizace ohrožených dětí. Předpokládá se, že ohrožení v tomto případě pramení zneporozumění problematice SPU vychovateli dítěte. Na pozadí informovanosti o SPU v jednotlivých skupinách obyvatelstva projekt hledá jednak činitele přinášející stres a zvýšené psychické zatížení rodinám těchto dětí, jednak činitele resilientní (ochrannéa obranné) uvnitř rodinného systému. Výzkumná práce má vyústit v praktické návrhy na ochranu duševního zdraví dětí s "lehkými odchylkami mentálního vývoje" a jejich rodinných (i ne-rodinných) vychovatelů.

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    AM - Pedagogy and education

  • CEP - secondary branch

    AN - Psychology

  • CEP - another secondary branch

  • OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)

    50101 - Psychology (including human - machine relations)<br>50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);<br>50103 - Cognitive sciences<br>50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]<br>50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    The aim of the research was to determine stress and resilient factors which influence the managing of dyslexia. The acquired results may be used in school as well as councelling and clinical practice. First of all, it is necessary to improve the access t

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2004

  • Realization period - end

    Jan 1, 2005

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP06-GA0-GA-U/07:6

  • Data delivery date

    Jan 15, 2009

Finance

  • Total approved costs

    841 thou. CZK

  • Public financial support

    841 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK