Analysis of stressful and resilient factors in families with children with specific learning disabilities (SLD)
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
Standardní projekty 6 (SGA02004GA-ST)
Main participants
Národní ústav duševního zdraví
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
—
Alternative language
Project name in Czech
Analýza stresových a resilientních činitelů v rodinách dětí se specifickými poruchami učení (SPU)
Annotation in Czech
Cílem projektu je rozpoznat činitele narušující vnitřní vztahy v rodinách dětí se specifickými poruchami učení (konkrétně dyslexiemi) a přispět k prevenci sekundární neurotizace ohrožených dětí. Předpokládá se, že ohrožení v tomto případě pramení zneporozumění problematice SPU vychovateli dítěte. Na pozadí informovanosti o SPU v jednotlivých skupinách obyvatelstva projekt hledá jednak činitele přinášející stres a zvýšené psychické zatížení rodinám těchto dětí, jednak činitele resilientní (ochrannéa obranné) uvnitř rodinného systému. Výzkumná práce má vyústit v praktické návrhy na ochranu duševního zdraví dětí s "lehkými odchylkami mentálního vývoje" a jejich rodinných (i ne-rodinných) vychovatelů.
Scientific branches
R&D category
ZV - Basic research
CEP classification - main branch
AM - Pedagogy and education
CEP - secondary branch
AN - Psychology
CEP - another secondary branch
—
OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)
50101 - Psychology (including human - machine relations)<br>50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);<br>50103 - Cognitive sciences<br>50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]<br>50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
The aim of the research was to determine stress and resilient factors which influence the managing of dyslexia. The acquired results may be used in school as well as councelling and clinical practice. First of all, it is necessary to improve the access t
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2004
Realization period - end
Jan 1, 2005
Project status
U - Finished project
Latest support payment
—
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP06-GA0-GA-U/07:6
Data delivery date
Jan 15, 2009
Finance
Total approved costs
841 thou. CZK
Public financial support
841 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK