Structural aquation modeling of the effect of the family context on variability of well-being and problem behaviour
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
Standardní projekty 8 (SGA02005GA-ST)
Main participants
—
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
406/05/2607
Alternative language
Project name in Czech
Strukturální analýza efektu rodinného kontextu na variabilitu životní spokojenosti a problémového chování adolescentů
Annotation in Czech
Navržený projekt vychází z mezinárodní studie Světové zdravotnické organizace The Health Behaviour in School-aged Children: A WHO Cross-National Study a využívá její datovou bázi, složenou z dat získaných v 35 národních celcích. Hlavním cílem studie je prostřednictvím aplikace strukturálních modelů přispět k objasnění podílu rodiny a dalších psychosociálních a socioekonomických proměnných na úroveň životní pohody (well-being) a výskyt nežádoucích forem chování (násilí, užívání návykových látek). Řešenístudie je rozpracováno do tří specifických cílů (a) deskripce struktury dat, identifikace potenciálních asociací mezi proměnnými českého souboru a srovnání nálezů s daty získanými v zahraničí, (b) ověření směrového efektu rodinného kontextu respondentů navariabilitu interakce životní pohody a užívání návykových látek, životní pohody a agrese, mediované adaptací na sociální prostředí, (c) testování shody parametrů modelů z hlediska pohlaví, věku, geografické příslušnosti a jejich stability. Při
Scientific branches
R&D category
ZV - Basic research
CEP classification - main branch
AN - Psychology
CEP - secondary branch
—
CEP - another secondary branch
—
OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)
50101 - Psychology (including human - machine relations)<br>50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);<br>50103 - Cognitive sciences
Completed project evaluation
Provider evaluation
V - Vynikající výsledky projektu (s mezinárodním významem atd.)
Project results evaluation
The model, assuming effect of emotional support and family cohesion on the relationships among life satisfaction, somatic/psychic problems and adaptation to school environment, accounted for 31% (boys) and 35% (girls) of variance. Standardized effects of
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2005
Realization period - end
Dec 31, 2007
Project status
U - Finished project
Latest support payment
May 2, 2007
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP08-GA0-GA-U/04:3
Data delivery date
Dec 16, 2008
Finance
Total approved costs
1,935 thou. CZK
Public financial support
1,935 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK