Children coping with distress
Project goals
The children ´s coping mechanisms in stressful situations. At selected clinical departments (paediatric oncology, paediatric surgery, paediatric dentistry, paediatric rehabilitation unit) we want to study the child ´s (children ´s ) coping mechanisms instressful situations in certain diseases and painful medical procedures. We want to evaluate the effectiveness of this coping from the viewpoint of the children and of the adults. We also plan to investigate the child ´s coping mechanisms with stressfulsituations in school. The target population will be children and adolescents between the ages of 6-18 years, we will try to go below the age of 6. The aim of the study is: To ascertain the pecularities of coping mechanisms in children as opposed to adults, to describe the psychosocial determinants of the children ´s coping mechanisms, to confront the electronic measurement (of the size) of stress with the evaluation of, and coping with, stress by the children themselves, their parents, and the health
Keywords
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
—
Main participants
Univerzita Karlova / Lékařská fakulta v Hradci Králové
Contest type
—
Contract ID
—
Alternative language
Project name in Czech
Dětské postupy při zvládání zátěžových situací
Annotation in Czech
Na vybraných klinických pracovištích (dětské onkologie,dětské chirurgie,dětské stomatologie,dětské rehabilitace) u vybraných nemocí a bolestivých výkonů prostudovat dětské postupy zvládání zátěžových situací a hodnocení účinnosti zvládání z pohledu dětíi dospělých. Uskutečnit též sondu do dětského zvládání školních zátěžových situací. Cílovou populací budou děti a dospívající ve věku 6-18 let, pokusíme se jít i pod hranici 6 let věku dítěte. Cílem výzkumu je zmapovat zvláštnosti zvládajících strategiíu dětí oproti dospělým, popsat psychosociální determinanty dětského zvládání. Konfrontovat přístrojové údaje o velikosti zátěže s hodnocením zátěže a způsobu jejího zvládání dětmi, rodiči a zdravotníky. Ověřit psychologické metody diagnostiky dětského zvládání v rutinních podmínkách českých zdravotnických zařízení. Prozkoumat vztahy mezi strategiemi, které dítě používá spontáně a které mu doporučují dospělí. Vypracovat postupy, jimiž by zdravotnický personál adresně pomáhal dětem osvojovat si zvládací s
Scientific branches
R&D category
—
CEP classification - main branch
AN - Psychology
CEP - secondary branch
—
CEP - another secondary branch
—
50101 - Psychology (including human - machine relations)
50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);
50103 - Cognitive sciences
Completed project evaluation
Provider evaluation
V - Vynikající výsledky projektu (s mezinárodním významem atd.)
Project results evaluation
Výsledky projektu jsou přínosem jak v rovině teoretické, tak i klinické a pedagogicko-psychologické. I když v rovině klinického výzkumu nesplnil všechny předpoklady, upřesnil možnosti a meze zkoumání. Údaje řešitele jsou adekvátní, možnosti aplikace jsou
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 1997
Realization period - end
Jan 1, 1999
Project status
U - Finished project
Latest support payment
—
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP/2000/GA0/GA00GA/U/6:2
Data delivery date
—
Finance
Total approved costs
1,353 thou. CZK
Public financial support
1,153 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
1 353 CZK thou.
Public support
1 153 CZK thou.
85%
Provider
Czech Science Foundation
CEP
AN - Psychology
Solution period
01. 01. 1997 - 01. 01. 1999