The Good and The Evil in The Mind of Czech Adolescents
Project goals
The subject of proposed research is the mental representation of morality, used by subjects to act and to reflect its behaviour. This proposed project is focused on two problem areas - the first is directed to cognitive psychology, the second is attachedto social-psychological applications. The first problem area will focus upon the analysis of how the socially shared moral norms are internalized. Also, we intend to seek for their functions as they rule behaviour and how they relate to emotions and thestructure of the Self. The second problem area is focused upon group characteristics - social representation of concepts, relevant to moral judgements - namely concepts of ' good ' and ' evil '. Research will use a sample of adolescents. During their agethe personal identity is formed, and moral aspects are an important part of it. The aim of the research is to contribute to theoretical knowledge as well as to achieve practical results, which would help to understand better how the young generation refl
Keywords
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
—
Main participants
Masarykova univerzita / Filozofická fakulta
Contest type
—
Contract ID
—
Alternative language
Project name in Czech
Dobro a zlo v myslích českých adolescentů
Annotation in Czech
Předmětem navrhovaného výzkumu jsou mentální reprezentace morálky, s jejichž využitím subjekt jedná a následně reflektuje své jednání. Práce má dvě hlavní ohniska, z nichž první směřuje do kognitivní psychologie a druhé navazuje apikací v sociální psychologii. Prvním ohniskem zájmu je analýza procesu osvojování sociálně sdílených morálních norem a jejich funkce v procesu řízení a regulace jednání, a to zejména z hlediska jejich návaznosti na emoce a strukturuJá. Druhým je pak výzkum skupinových charakteristik - sociálních reprezentací pojmů, které jsou relevantní pro normální usuzování - zejména pojmů ´ dobro ´ a ´zlo ´. Výzkum provádíme u souboru adolescentů. V tomto věkovém období dochází k utváření osobní identity, na níž se morální aspekty významným způsobem podílejí. Cílem výzkumné práce je jak doplnění teoretického poznání, tak praktická využitelnost výsledků, které by umožnily lepší porozumění tomu, jak mladá generace reflektuje změny, k nimž v současné společnosti dochází a jaké jsou d
Scientific branches
R&D category
—
CEP classification - main branch
AM - Pedagogy and education
CEP - secondary branch
AN - Psychology
CEP - another secondary branch
—
50101 - Psychology (including human - machine relations)
50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);
50103 - Cognitive sciences
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
Přínos projektu spočívá v detekci komunikačního ovlivnění a skupinového sdílení sociální reprezentace pojmů dobro - zlo a určování vztahu komunikačních a emociálních vztahů. 2. Zjištění, že dobro a zlo nejsou póly jedné dimenze. Vliv sebehodnocení a atri
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 1998
Realization period - end
Jan 1, 2000
Project status
U - Finished project
Latest support payment
—
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP/2001/GA0/GA01GA/U/N/9:4
Data delivery date
—
Finance
Total approved costs
630 thou. CZK
Public financial support
630 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Recognised costs
630 CZK thou.
Public support
630 CZK thou.
0%
Provider
Czech Science Foundation
CEP
AM - Pedagogy and education
Solution period
01. 01. 1998 - 01. 01. 2000