All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Mass higher education in institutional settings: ethnography of academic departments in the Czech Republic

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Standard projects

  • Call for proposals

    Standardní projekty 14 (SGA02011GA-ST)

  • Main participants

    Centrum pro studium vysokého školství, v.v.i.<br>Sociologický ústav AV ČR, v. v. i.<br>Univerzita Pardubice / Fakulta filozofická

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    P404-11-0127

Alternative language

  • Project name in Czech

    Masové vysoké školství v institucionálním kontextu: etnografie vysokoškolských kateder v České republice

  • Annotation in Czech

    Vysoké školství nabývá ve znalostních společnostech na významu a zároveň se podstatně proměňuje. Předložený projekt prozkoumá současné proměny vysokého školství zdola prostřednictvím etnografického výzkumu vysokoškolských kateder. Konceptuálně bude rámován teoriemi masifikace vysokého školství a akademického kapitalismu a k rozvoji a kritickému přehodnocení těchto teorií chce přispět. Výzkumný tým provede etnografický terénní výzkum pěti kateder vybraných tak, aby odrážely diverzitu v rámci českého vysokého školství. Ústřední výzkumná otázka se soustředí na to, jak se proměny vysokého školství uskutečňují v konkrétních aktivitách vysokoškolských kateder, tj. ve výuce, studiu, výzkumu a přenosu znalostí, a klade důraz na interakce různých aktérů těchto aktivit, především vyučujících, studentů a univerzitního vedení. Projekt naváže na dva ukončené projekty realizované členkami a členy výzkumného týmu: etnografii měnící se české vědy (Stöckelová 2009) a přehled transformace českého vysokého školství od elitního přes masové po univerzální (Prudký, Pabian, Šima 2010).

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    AO - Sociology, demography

  • CEP - secondary branch

    AC - Archaeology, anthropology, ethnology

  • CEP - another secondary branch

    AM - Pedagogy and education

  • OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]<br>50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)<br>50401 - Sociology<br>50402 - Demography<br>50403 - Social topics (Women´s and gender studies; Social issues; Family studies; Social work)<br>50404 - Anthropology, ethnology<br>50704 - Environmental sciences (social aspects)<br>60102 - Archaeology

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    Project offered a unique insight into tertiary education in the Czech Republic; it is possibly useful for policy making. The research team published more quality publications then promised. Resources were used according to the plan.

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2011

  • Realization period - end

    Dec 7, 2015

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    Apr 1, 2015

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP16-GA0-GA-U/01:1

  • Data delivery date

    Sep 25, 2017

Finance

  • Total approved costs

    6,913 thou. CZK

  • Public financial support

    6,913 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK