Formation of an Integrative Perspective in Psychotherapy: Analysis of the Training in Psychotherapy Integration
Project goals
The presented project aims to answer the following question: How is an integrative psychotherapeutic perspective acquired by psychotherapy trainees during the Training in Psychotherapy Integration? Integration in psychotherapy is currently one of the core topics in psychotherapy research but the field of psychotherapy training has received to this day little attention among researchers. Adopting an integrative psychotherapeutic perspective faces specific challenges and more extensive research is needed to understand the whole process. Using grounded theory approach (combined with Q-methodology and case study methodology), this project will explore patterns, phases, critical points, questions and dilemmas that will emerge during the process of trainees’ integrative perspective development. The research questions are focused on (a) the area of knowledge and cognitive processes, (b) the area of experience, emotion and identity, and (c) the area of practical skills and their application. The five-year length of the project corresponds to the length of the training program.
Keywords
psychotherapyintegrationintegrativepsychotherapypsychotherapeutictraining
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
Standardní projekty 14 (SGA02011GA-ST)
Main participants
Masarykova univerzita / Fakulta sociálních studií
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
P407-11-0141
Alternative language
Project name in Czech
Utváření integrativní psychoterapeutické perspektivy: analýza výcviku integrace v psychoterapii
Annotation in Czech
Předkládaný projekt usiluje o zodpovězení následující otázky: Jak probíhá osvojování si integrativní psychoterapeutické perspektivy v průběhu Výcviku integrace v psychoterapii? Integrace v psychoterapii je v současnosti jedním z ústředních témat psychoterapeutického výzkumu, nicméně oblast psychoterapeutických výcviků dodnes zůstává mimo pozornost výzkumníků. Osvojení si integrativní psychoterapeutické perspektivy je spojeno se specifickými výzvami a k porozumění tomuto procesu je zapotřebí výzkumu. Tento projekt bude s využitím metody zakotvené teorie (kombinované s Q-metodologií a metodologií případových studií) zkoumat vzorce, fáze, kritická místa, otázky a dilemata, která se budou vynořovat v procesu utváření integrativní perspektivy u frekventantů. Výzkumné otázky se zaměřují na (a) oblast znalostí a kognitivních procesů, (b) oblast prožitku, emocí a identity a (c) oblast praktických dovedností a jejich aplikace. Pětiletá délka projektu odpovídá délce jednoho běhu zkoumaného výcviku.
Scientific branches
R&D category
ZV - Basic research
CEP classification - main branch
AN - Psychology
CEP - secondary branch
—
CEP - another secondary branch
—
50101 - Psychology (including human - machine relations)
50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);
50103 - Cognitive sciences
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
Results of all phases of the project document meeting the project goals. Publications present project results to Czech and international professionals.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2011
Realization period - end
Dec 31, 2015
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Apr 10, 2015
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP16-GA0-GA-U/01:1
Data delivery date
Sep 25, 2017
Finance
Total approved costs
7,690 thou. CZK
Public financial support
7,690 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
7 690 CZK thou.
Public support
7 690 CZK thou.
100%
Provider
Czech Science Foundation
CEP
AN - Psychology
Solution period
01. 01. 2011 - 31. 12. 2015