All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Dyslexia - verification of specific procedural learning difficulties hypothesis (SPLD hypothesis)

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Standard projects

  • Call for proposals

    Standardní projekty 15 (SGA02012GA-ST)

  • Main participants

    Univerzita Karlova / Filozofická fakulta

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    P407-12-0594

Alternative language

  • Project name in Czech

    Dyslexie - prověření hypotézy specifických procedurálních výukových obtíží (SPLD hypotéza)

  • Annotation in Czech

    Projekt si klade za cíl prověřit na populaci českých dětí s dyslexií SPLD hypotézu, kterou v nedávné době vyslovili autoři A. Fawcett a R. Nicolson. Předpokládají, že příčinou dyslexie je oslabení procedurální paměti, resp. těch mozkových struktur, které se do procesu procedurální paměti zapojují. V projektu budou sledovány děti ve věku 7-10 let, které absolvují sérii testů citlivých na užití procedurální, nebo naopak deklarativní paměti. Očekáváme signifikantní rozdíly ve výsledcích mezi skupinou dětí s dyslexií a intaktní populací. Tyto rozdíly přitom očekáváme i tehdy, kdy budou děti s dyslexií vykazovat relativně kvalitní schopnost fonemického uvědomění při dílčím testování. Součástí projektu bude také využití metodologie výpočetního modelování, která umožňuje na určité úrovni abstrakce simulovat zpracování informací ve vybraných funkčních systémech lidského mozku - v našem případě se bude jednat o simulování procedurálního zpracování informací. Výsledky budou využity pro návrhy dalších výzkumů (za užití fMRI apod.), nových diagnostických i intervenčních postupů.

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    AN - Psychology

  • CEP - secondary branch

  • CEP - another secondary branch

  • OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)

    50101 - Psychology (including human - machine relations)<br>50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);<br>50103 - Cognitive sciences

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    Project focused on research in the Czech Republic marginally studied psychological context of dyslexia - verifying SPLD hypotheses. It is a significant contribution to the field of psychology and related fields (neuroscience, special education). Summary monography has not been published, the panel does not considered the Jimp article as a fledged substitute.

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2012

  • Realization period - end

    Nov 24, 2016

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    Apr 1, 2016

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP17-GA0-GA-U/03:1

  • Data delivery date

    Jun 28, 2017

Finance

  • Total approved costs

    1,302 thou. CZK

  • Public financial support

    1,302 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK