Dyslexia - verification of specific procedural learning difficulties hypothesis (SPLD hypothesis)
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
Standardní projekty 15 (SGA02012GA-ST)
Main participants
Univerzita Karlova / Filozofická fakulta
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
P407-12-0594
Alternative language
Project name in Czech
Dyslexie - prověření hypotézy specifických procedurálních výukových obtíží (SPLD hypotéza)
Annotation in Czech
Projekt si klade za cíl prověřit na populaci českých dětí s dyslexií SPLD hypotézu, kterou v nedávné době vyslovili autoři A. Fawcett a R. Nicolson. Předpokládají, že příčinou dyslexie je oslabení procedurální paměti, resp. těch mozkových struktur, které se do procesu procedurální paměti zapojují. V projektu budou sledovány děti ve věku 7-10 let, které absolvují sérii testů citlivých na užití procedurální, nebo naopak deklarativní paměti. Očekáváme signifikantní rozdíly ve výsledcích mezi skupinou dětí s dyslexií a intaktní populací. Tyto rozdíly přitom očekáváme i tehdy, kdy budou děti s dyslexií vykazovat relativně kvalitní schopnost fonemického uvědomění při dílčím testování. Součástí projektu bude také využití metodologie výpočetního modelování, která umožňuje na určité úrovni abstrakce simulovat zpracování informací ve vybraných funkčních systémech lidského mozku - v našem případě se bude jednat o simulování procedurálního zpracování informací. Výsledky budou využity pro návrhy dalších výzkumů (za užití fMRI apod.), nových diagnostických i intervenčních postupů.
Scientific branches
R&D category
ZV - Basic research
CEP classification - main branch
AN - Psychology
CEP - secondary branch
—
CEP - another secondary branch
—
OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)
50101 - Psychology (including human - machine relations)<br>50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);<br>50103 - Cognitive sciences
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
Project focused on research in the Czech Republic marginally studied psychological context of dyslexia - verifying SPLD hypotheses. It is a significant contribution to the field of psychology and related fields (neuroscience, special education). Summary monography has not been published, the panel does not considered the Jimp article as a fledged substitute.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2012
Realization period - end
Nov 24, 2016
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Apr 1, 2016
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP17-GA0-GA-U/03:1
Data delivery date
Jun 28, 2017
Finance
Total approved costs
1,302 thou. CZK
Public financial support
1,302 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK