All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Development of culture of problem solving in mathematics in Czech schools

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Standard projects

  • Call for proposals

    Standardní projekty 15 (SGA02012GA-ST)

  • Main participants

    Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem / Přírodovědecká fakulta<br>Univerzita Karlova / Pedagogická fakulta

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    P407-12-1939

Alternative language

  • Project name in Czech

    Rozvíjení kultury řešení matematických problémů ve školské praxi

  • Annotation in Czech

    Výzkum řešený v rámci projektu, bude zaměřen na hlubší porozumění vztahům mezi formálními charakteristikami problémů a postupy, které žáci použijí při jejich řešení. Cílem je získat hluboký vhled do jevů učení a učení se matematice. Hlavními směry, na které se řešitelský tým zaměří, budou:1.Rozvinutí teorie řešení problémů a jejich tvorby především v těchto oblastech:a)využívání důležitých základních strategií řešení problémů (zobecnění a konkretizace, analogie, cesta zpět, vypuštění podmínky, atd.) b)vytváření představy výzkumného přístupu k řešení problémů a k pronikání do matematických situací (např. strategie pokus-omyl, pokus ověření korekce, systematické experimentování atd.) c)využívání metody generovaných problémů, tj. metody konstrukce hroznů problémů 2. Vytvoření série problémů, k jejichž řešení je vhodné využívat výše uvedené strategie a postupy a pomocí nichž chceme rozvinout schopnost studentů řešit některé typy matematických problémů. 3. Ověření série problémů ve školské praxi. 4. Vyhodnocení a korekce teorie na základě získaných výsledků.

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    AM - Pedagogy and education

  • CEP - secondary branch

  • CEP - another secondary branch

  • OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]<br>50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    Project goals, i.e. analysis of strategies for solving of mathematical tasks, their experimental verification and applications into educational process were fullfiled. Project outcomes show that results were presented to expert forum.

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2012

  • Realization period - end

    Nov 24, 2016

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    Apr 1, 2016

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP17-GA0-GA-U/03:1

  • Data delivery date

    Jun 28, 2017

Finance

  • Total approved costs

    3,049 thou. CZK

  • Public financial support

    3,049 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK