All
All

What are you looking for?

All
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Ductility and strength demands for connecting plates and bolts in bearing type connections of normal and high-strength steels

Project goals

The project deals with ductility and strength requirements for eccentrically connected bolted gusset plates under compressive load and for bolted lap connections made of normal and high strength steels (HSS) up to S1000. Although these bearing type connections have been used since the end of the 19th century, there are still many questions concerning their design. A few analytical methods for compressed gusset plates connections were developed and some of them are used in standards procedures, mainly in Australia, New Zealand and Canada. However, in European standards, no design procedure is described. The basic problem of bolted, bearing type, lap connections in HSSs is that it becomes difficult to respect the traditional ductility requirement in terms of providing the bearing resistance not greater than the shear resistance of bolt. This leads to non-uniform distribution of forces between bolts. The project addresses demands for design of connecting plates and bolts in gusset plate and lap connections. 

Keywords

ConnectionSteelHigh-strength steelBoltsGusset plateLap connectionEccentric compressionTensionBucklingDuctilityAnalytical modelCBFEM modelDesign procedure

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

  • Call for proposals

  • Main participants

    České vysoké učení technické v Praze / Fakulta stavební

  • Contest type

    M2 - International cooperation

  • Contract ID

    23-06961K

Alternative language

  • Project name in Czech

    Únosnost a tažnost šroubovaných smykem namáhaných spojů pomocí styčníkových plechů z normálních a vysokopevnostních ocelí

  • Annotation in Czech

    Projekt se zabývá únosností spojů tlačených prvků pomocí excentrických šroubovaných styčníkových plechů a šroubovaných přeplátovaných spojů z normální a vysokopevnostní oceli (HSS) do S1000. Přestože se tyto spoje používají již od konce 19. století, stále existuje mnoho otázek týkajících se jejich návrhu. Zvláště při použití nových vysokopevnostních ocelí. V minulosti bylo vyvinuto několik analytických metod pro únosnost spoje tlačených styčníkových plechů a některé z nich jsou zahrnuty v normových návrhových postupech, zejména v Austrálii, na Novém Zélandu a v Kanadě. Nicméně, s omezeným rozsahem platnosti. V evropských normách není pro tento typ spojů dosud uveden žádný návrhový postup. U přeplátovaných šroubových spojů je při použití vysokopevností oceli obtížné zajistit, aby únosnost v otlačení byla nižší než únosnost šroubu ve střihu. To následně vede k významně nerovnoměrnému rozložení sil mezi šrouby. Projekt řeší návrh styčníkových plechů a šroubů smykem namáhaných přípojů tažených i tlačených prvků.

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • OECD FORD - main branch

    20101 - Civil engineering

  • OECD FORD - secondary branch

    20102 - Construction engineering, Municipal and structural engineering

  • OECD FORD - another secondary branch

    20501 - Materials engineering

  • GB - Agricultural machines and construction
    JG - Metallurgy, metal materials
    JM - Structural engineering
    JN - Civil engineering
    JP - Industrial processes and processing

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jul 1, 2023

  • Realization period - end

    Dec 31, 2026

  • Project status

    B - Running multi-year project

  • Latest support payment

    Feb 29, 2024

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP25-GA0-GF-R

  • Data delivery date

    Feb 21, 2025

Finance

  • Total approved costs

    3,885 thou. CZK

  • Public financial support

    3,885 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK

Recognised costs

3 885 CZK thou.

Public support

3 885 CZK thou.

0%


Provider

Czech Science Foundation

OECD FORD

Civil engineering

Solution period

01. 07. 2023 - 31. 12. 2026