All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The effects of attentional focus instructions and vision on inattentional blindness

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Junior Grants

  • Call for proposals

    Juniorské granty 2 (SGA0201600002)

  • Main participants

    Univerzita Palackého v Olomouci / Fakulta tělesné kultury

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    16-24281Y

Alternative language

  • Project name in Czech

    Efekt pozornostně zaměřené instrukce a zraku na nezáměrnou nevidomost

  • Annotation in Czech

    Dosavadní poznatky naznačují, že verbální instrukce může ovlivnit zaměření pozornosti u jedinců buď na interní podnět (např. koordinace prováděného pohybu) nebo na externí podnět jako je enviromentální stimulus (objekt, znak, místo). Během učení lidé pravidelně dostávají pokyny, které směřují jejich pozornost a zrak na jednotlivé aspekty úkolu. Zrak je uváděn jako možný mechanismus podílející se na různých efektech pozornostního zaměření instrukce. Přestože bylo prokázáno, že zrak nepůsobí jako zprostředkovatel výhod spojených s externím zaměřením pozornosti, neexistuje studie, která by se zabývala souvislostí mezi zaměřením pozornosti, vizuální pozorností a nezáměrnou nevidomostí, což je psychický nedostatek pozornosti, který není spojen s žádným vizuálním deficitem. Tato studie je zaměřena na zkoumání účinků různého pozornostního a vizuálního zaměření na nezáměrnou nevidomost. Předpokládáme, že externí zaměření pozornosti by mohlo větším přínosem pro výkon, mohlo by ovlivnit využívání vizuální pozornosti a následně tak snížit nezáměrnou nevidomost.

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    AN - Psychology

  • CEP - secondary branch

  • CEP - another secondary branch

  • OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)

    50101 - Psychology (including human - machine relations)<br>50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);<br>50103 - Cognitive sciences

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    O - Nesplněno zadání, smlouva však byla dodržena

  • Project results evaluation

    The postponed final report is extremely brief. According to available information, research data were collected and evaluated. The declared plan of publishing activities has not been met, none of the published publications could be admitted (deflection from the originally notified target group of respondents or non-fulfillment of the type of result).

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2016

  • Realization period - end

    Apr 25, 2019

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    Mar 17, 2017

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP20-GA0-GJ-U/02:2

  • Data delivery date

    Sep 8, 2020

Finance

  • Total approved costs

    1,628 thou. CZK

  • Public financial support

    1,628 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK