New and old media in everyday life: media audiences at the time of transforming media uses
Project goals
The research project deals with ongoing changes in media uses in the context of everyday life. It aims to map and understand the ways in which domestic uses of new media impact on everyday practices and affect the temporal, spatial and relational structures of the respondents? everyday lives. In this respect, the project builds on the tradition of research into television and the home and research on the domestication of new media and it aims to paint a more complex picture of the ongoing transformationof domestic media-related practices. The research will employ an inductive-deductive two-step research design with two distinctive (qualitative and quantitative) phases. The opening qualitative phase will employ an audience ethnography, the consequent quantitative phase a representative survey. Research findings will be published in peer-reviewed journals and in the form of a monograph.
Keywords
new mediamass mediatelevisioneveryday lifemedia audiencesmedia ethnographyaudience studies
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Post-graduate (doctorate) grants
Call for proposals
Postdoktorandské granty 14 (SGA0201300006)
Main participants
—
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
13-15684P
Alternative language
Project name in Czech
Nová a stará média v každodenním životě: mediální publika v čase proměny mediálních praxí
Annotation in Czech
Výzkumný projekt se zabývá aktuální proměnou užívání médií v každodennosti. Cílem projektu je porozumět tomu, jakými způsoby se s užitím nových médií v domácím kontextu proměnily každodenní praxe mediálních publik a jak byly v této souvislosti ovlivněnyčasové, prostorové a vztahové struktury každodenního života respondentů. Výzkum v tomto ohledu navazuje na výzkumy televizní domácnosti a na předchozí výzkumy domestikace nových médií a směřuje k vykreslení komplexnějšího obrazu probíhající proměny mediálních praxí. Výzkum bude postaven na využití induktivně-deduktivního dvoustupňového metodologického designu a bude tak sestávat z kvalitativní a kvantitativní fáze. Úvodní kvalitativní fáze bude vycházet z postupů etnografie publik, následná kvantitativní fáze pak bude mít podobu reprezentativního šetření. Výstupem z výzkumu bude publikování výsledků v recenzovaných časopisech a v odborné monografii.
Scientific branches
R&D category
ZV - Basic research
CEP classification - main branch
AJ - Literature, mass media, audio-visual activities
CEP - secondary branch
—
CEP - another secondary branch
—
50801 - Journalism
50802 - Media and socio-cultural communication
60204 - General literature studies
60205 - Literary theory
60206 - Specific literatures
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
The project investigator managed to successfully accomplish his main research aims. The project made a relevant contribution to the field of new media and audience studies in the Czech Republic. The envisaged number of publications has been met and evenslightly exceeded.
Solution timeline
Realization period - beginning
Feb 1, 2013
Realization period - end
Dec 31, 2015
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Apr 10, 2015
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP16-GA0-GP-U/01:1
Data delivery date
May 6, 2016
Finance
Total approved costs
1,804 thou. CZK
Public financial support
1,804 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
1 804 CZK thou.
Public support
1 804 CZK thou.
100%
Provider
Czech Science Foundation
CEP
AJ - Literature, mass media, audio-visual activities
Solution period
01. 02. 2013 - 31. 12. 2015