Wake vortex gliding as a new propulsion concept for Unmanned Aerial Vehicles
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Post-graduate (doctorate) grants
Call for proposals
Postdoktorandské granty 15 (SGA0201400003)
Main participants
—
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
14-16370P
Alternative language
Project name in Czech
Plachtění v koncovém víru letounu jako nový pohon malých bezpilotních prostředků
Annotation in Czech
Projekt se týká nového konceptu pohonu pro malé bezpilotní prostředky. Myšlenka plachtění v koncovém víru letadla vznikla spojením několika jevů. Jde o let ve formaci, dynamické plachtění a surfování. Jsou to reálné aplikace extrakce energie z pohybu v poli s rychlostním gradientem. Koncové víry za velkými dopravními letadly jsou taková pole obsahující značné množství energie. Jejich studium bylo zatím zaměřeno převážně na nebezpečné jevy při neúmyslném průletu oblastí koncového víru způsobeného jiným letadlem. Rozvoj technologií a bezpilotních prostředků by však brzy mohl umožnit užitečné využití těchto koncových vírů. V projektu jsou uvažovány dva způsoby pohybu, ustálené a dynamické plachtění. Dílčí témata ke zpracování pro ověření realizovatelnostikonceptu jsou: Analýza proudových polí koncových vírů, předběžný návrh vhodného bezpilotního prostředku, hledání optimální trajektorie pro dynamické plachtění, nestacionární analýza rozložení zatížení křídla při průletu vírem a analýza řiditelnosti.
Scientific branches
R&D category
ZV - Basic research
CEP classification - main branch
JU - Aeronautics, aerodynamics, aeroplanes
CEP - secondary branch
—
CEP - another secondary branch
—
OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)
20304 - Aerospace engineering
Completed project evaluation
Provider evaluation
O - Nesplněno zadání, smlouva však byla dodržena
Project results evaluation
Scientific benefits of the project can be found in the formulation of a mathematical model that enable verification of the behavior of the unmanned aerial vehicle towed by a large transport airplane. Presentation of project results is insufficient. At the time of project evaluation it was not possible to accept any relevant output.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2014
Realization period - end
Dec 31, 2015
Project status
U - Finished project
Latest support payment
May 26, 2015
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP16-GA0-GP-U/01:1
Data delivery date
May 6, 2016
Finance
Total approved costs
1,220 thou. CZK
Public financial support
1,220 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK