All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Scholia on Apollonius Rhodius: methodology of ancient scientific approach to a literary work

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Post-graduate (doctorate) grants

  • Call for proposals

    Postdoktorandské granty 5 (SGA02005GA1PD)

  • Main participants

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    405/05/P134

Alternative language

  • Project name in Czech

    Scholia k Apollóniovi Rhodskému: metodologie antického vědeckého přístupu k literárnímu dílu

  • Annotation in Czech

    Scholia, exegetické poznámky psané na okraji některých antických literárních textů, jsou pro moderní klasické filology důležitou studnicí textových variant, které se nedochovaly v rukopisech, textově kritických poznámek a dobové literární kritiky. Významně tak pomáhají našemu chápání oněch děl, k nímž se vztahují, avšak doposud byla pouze prostředkem, nikoliv předmětem bádání. A přitom nám tyto poznámky mohou ukázat mnohem více, např. jaké otázky si kladli starověcí filologové, naznačit směr, kterým seubírala jejich pozornost, zkrátka odhalit, co stálo na počátcích evropské literární vědy. Předložený projekt má přispět k zaplnění mezery ve studiu antické literatury tím, že bude zkoumat scholia nikoliv ve vztahu k určitému dílu, ale jako výpověď o metodologii antické literární vědy (studijním textem budou scholia k Apollóniovi Rhodskému, významnému epickému básníkovi). Předpokládaným výstupem projektu je monografie pojednávající o starověkém přístupu ke starověkému literárnímu dílu.

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    AJ - Literature, mass media, audio-visual activities

  • CEP - secondary branch

    AI - Linguistics

  • CEP - another secondary branch

    AB - History

  • OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)

    50801 - Journalism<br>50802 - Media and socio-cultural communication<br>60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)<br>60201 - General language studies<br>60202 - Specific languages<br>60203 - Linguistics<br>60204 - General literature studies<br>60205 - Literary theory<br>60206 - Specific literatures

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    The proposed project wanted to help to fill up the gap in classical literature studies by exploring scholia not in relation to a certain work, but as a survey of methodology of ancient literary scholarship. Five corpuses of ancient Greek scholia were exa

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2005

  • Realization period - end

    Dec 31, 2007

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    May 2, 2007

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP08-GA0-GP-U/03:2

  • Data delivery date

    Oct 17, 2008

Finance

  • Total approved costs

    429 thou. CZK

  • Public financial support

    429 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK