Mental retardation - changing perspectives, development and assessment of training material
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Post-graduate (doctorate) grants
Call for proposals
Postdoktorandské granty 2 (SGA02002GA-PD)
Main participants
Univerzita Karlova / Pedagogická fakulta
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
—
Alternative language
Project name in Czech
Mentální retardace - změna perspektiv. Vytvoření a pilotní ověření didaktického materiálu
Annotation in Czech
Edukační proces v oblasti speciálního vzdělávání přestává být zaměřený výlučně na dítě se zdravotním postižením. S pokrokem v medicíně dochází ve vyspělých zemích k nárůstu počtu osob s mentálním postižením. Zároveň se mění pohled a přístupy k handicapujako na výsledek strukturování společnosti, spíše než deficitů na straně jedince. Historicky a kulturně hluboce zakořeněné předsudky společnosti o jedinci s mentálním postižením jako člověka vyžadujícího péči v segregovaném prostředí brání inkluzi taktopostižených osob do širší společnosti. Jedním z prostředků dosažení pozitivních změn směrem k inkluzi osob s mentálním postižením je vzdělávání pedagogických pracovníků postavené na sociálním paradigmatu handicapu. Cílem navrhovaného projektu jevytvořit, pilotním šetřením ověřit a implementovat didaktický materiál vycházející z principů vzdělávání dospělých. Didaktický materiál obsahově navazuje na projekt Socrates/Integer and ODL Inclusive. Bude určen jak odborníkům v oblasti vzdělávání
Scientific branches
R&D category
ZV - Basic research
CEP classification - main branch
AM - Pedagogy and education
CEP - secondary branch
—
CEP - another secondary branch
—
OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]<br>50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
The project was focused on development, adaptation and implementation of Elearning course for teacher training. The course consists of modules with illustrative materials, joint working space, self-tests, individual contributions and tutor's feedback. Th
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2002
Realization period - end
Jan 1, 2004
Project status
U - Finished project
Latest support payment
—
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP/2005/GA0/GA05GP/U/N/A:8
Data delivery date
Jul 23, 2008
Finance
Total approved costs
642 thou. CZK
Public financial support
612 thou. CZK
Other public sources
30 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK