Analysis of accessibility patterns in Czechia from 1921 to 2020
Project goals
The aim of the project is historical-geographic analysis of changes in accessibility in Czechia from the creation of Czechoslovakia in 1918 (census in 1921) till 2020, when expansion of motorways and railways is to be completed. We will take into accountaccessibility of most important settlement centres in Czechia as well as distance between borders. Three basic transport modes will be considered - road, rail and air transport. The change in accessibility is due to new travel infrastructure or introduction of new means of transport. Visualization of this relative reduction of space-time is partly enabled by GIS products, but there is no existing methodology for modeling various travel modes and incorporation of other accessibility-influencing conditions ? deviatility, meteorological phenomena, individual factors. Deeper understanding of the interacting accessibility factors will lead to increasing precision of the models of accessibility. One of the aims is to elaborate the methodology of cartographic anamorphosis for GIS, the outcome of the project being a set of Shrinking maps.
Keywords
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Post-graduate (doctorate) grants
Call for proposals
Postdoktorandské granty 10 (SGA02010GA1PD)
Main participants
—
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
P404-10-P127
Alternative language
Project name in Czech
Analýza vývoje akcesibility v Česku v období 1921 ? 2020
Annotation in Czech
Podstatou navrhovaného projektu je historicko-geografická analýza změny akcesibility na území Česka v průběhu 100 let, od doby vzniku samostatného Československa (okamžiku sčítání lidu v r. 1921) až po plánované rozšíření dálniční sítě a železničních koridorů v roce 2020. Bude sledována akcesibilita nejvýznamnějších středisek systému osídlení v Česku, ale také vzájemná vzdálenost hranic. Uvažovány budou tři základní dopravní módy - silniční, železniční a letecká doprava. Vizualizace relativního zmenšeníčasoprostoru je částečně umožněna novými softwary GIS, chybí však metodika pro železniční a leteckou dopravu a v případě silniční dopravy pak zahrnutí dalších ovlivňujících faktorů - klikatost, povětrnostní podmínky, individuální faktory. Právě analýzavzájemného spolupůsobení těchto faktorů pomůže zpřesnit dostupnostní modely. Pro jeden z výstupů projektu (tzv. "Shrinking maps") je třeba zpracovat a do digitálního prostředí převést metodiku tvorby anamorfovaných map, kterou současné softwaryGIS opomíjí.
Scientific branches
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
With the exception of the book summarizing the results of the project, all other project goals were met. The book was not published despite of the fact that final report evaluation was postponed. On the other side, the project has few additional outputsthat were not envisaged in project proposal.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2010
Realization period - end
Dec 8, 2014
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Apr 1, 2012
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP15-GA0-GP-U/02:2
Data delivery date
May 6, 2016
Finance
Total approved costs
773 thou. CZK
Public financial support
773 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
773 CZK thou.
Public support
773 CZK thou.
100%
Provider
Czech Science Foundation
CEP
DE - Earth magnetism, geodesy, geography
Solution period
01. 01. 2010 - 08. 12. 2014