Educational patronage in the Bohemian Crown Lands in the Early Modern Period
Project goals
The project is aimed at research of educational patronage in the Bohemian Crown lands in 16th-17th century. Based on an analysis of various types of sources, two main forms of educational patronage will be followed: 1) establishment of new schools or new endowment of an old school institutions usually connected with their reform; 2) support of individuals or variously defined groups during studies (scholarship etc.). On a broadly specified geographical and chronological space enabling i.a with the aid of comparative method better appreciation of long-lasting progress trends or regional dissimilarities reasons for patronage, its social-political background and functions, the types of supported institutions and their character, the georaphical, social, confessional or age composition of the patrons and the scholarship holders, the impacts of the educational patronage on a personal and supra-individual level and its reflection by the involved persons and the entire society will be analysed. Besides partial results, the main project outcome will be a printed synthesis of this phenomenon.
Keywords
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Post-graduate (doctorate) grants
Call for proposals
Postdoktorandské granty 12 (SGA02012GA1PD)
Main participants
Historický ústav AV ČR, v. v. i.
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
P405-12-P422
Alternative language
Project name in Czech
Vzdělanostní mecenát v zemích České koruny v raném novověku
Annotation in Czech
Cílem projektu je výzkum vzdělanostního mecenátu v zemích České koruny v 16. a 17. století. Na základě analýzy typově různých pramenů budou sledovány především dvě hlavní formy vzdělanostního mecenátu: 1) zřizování nových škol, případně nové nadání stávajících vzdělávacích institucí spjaté zpravidla s jejich reformou; 2) podpora jednotlivců i celých různě definovaných skupin na studiích (stipendia etc.). Na široce vymezeném geografickém i chronologickém prostoru umožňujícím mj. s využitím komparativní metody lépe postihnout dlouhodobé vývojové trendy či regionální odlišnosti budou analyzovány příčiny mecenátu, jeho společensko-politické pozadí i funkce, typy podporovaných institucí a jejich charakter, geografická, sociální, konfesijní či věková skladba mecenášů i stipendistů, dopady vzdělanostního mecenátu v osobní i nadindividuální rovině, jeho reflexe ze strany zainteresovaných i celé společnosti atd. Kromě dílčích výsledků bude hlavním výstupem projektu knižní syntéza sledovaného fenoménu.
Scientific branches
Completed project evaluation
Provider evaluation
V - Vynikající výsledky projektu (s mezinárodním významem atd.)
Project results evaluation
1. Research of the educational patronage in the Bohemian Crown Lands up to end of the 17th century and for 5 various religious milieus. 2. The data are adequate. 3. The project is important for the history of the early modern period in general. 4. The main output is a large monography, besides thise also 7 studies, results were presented on 6 international conferences. 5. Deficiency not find out.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2012
Realization period - end
Nov 24, 2016
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Apr 1, 2016
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP17-GA0-GP-U/01:1
Data delivery date
Jun 30, 2017
Finance
Total approved costs
995 thou. CZK
Public financial support
995 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Recognised costs
995 CZK thou.
Public support
995 CZK thou.
0%
Provider
Czech Science Foundation
CEP
AB - History
Solution period
01. 01. 2012 - 24. 11. 2016