Psychological characterization of emerging adulthood
Public support
Provider
Academy of Sciences of the Czech Republic
Programme
Grants of distinctly investigative character focused on the sphere of research pursued at present particularly in the Academy of Sciences of the Czech Republic
Call for proposals
Výzkumné granty 7 (SAV02007-A)
Main participants
—
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
IAA700250702
Alternative language
Project name in Czech
Psychologická charakteristika nastupující dospělosti
Annotation in Czech
Smyslem projektu je založit prospektivní longitudinální studii osobnostního vývoje v mladé a střední dospělosti. Cílem longitudinální studie jako celku je objasnit, jak se lidé adaptují na nové životní situace a identifikovat nejen rizikové, ale zejménaprotektivní faktory a zdroje úspěšné adaptace. Hlavním cílem navrhovaného projektu, který je plánován jako první šetření této longitudinální studie, je psychologický popis období rané či nastupující dospělosti (emerging adulthood). Výzkum bude proveden se souborem univerzitních studentů (2.400 osob). Na základě teoretické koncepce J. J. Arnetta a dalších vývojových teorií osobnosti bude vytvořena psychologická charakteristika nastupující dospělosti, která bude porovnána s empirickými daty. Mimo obecný popis nastupující dospělosti provedeme analýzu individuálních rozdílů v míře přítomnosti znaků dospělé osobnosti a budeme sledovat vztahy mezi úrovní zralosti a osobnostními a demografickými proměnnými.
Scientific branches
R&D category
ZV - Basic research
CEP classification - main branch
AN - Psychology
CEP - secondary branch
AM - Pedagogy and education
CEP - another secondary branch
AO - Sociology, demography
OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)
50101 - Psychology (including human - machine relations)<br>50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);<br>50103 - Cognitive sciences<br>50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]<br>50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)<br>50401 - Sociology<br>50402 - Demography<br>50403 - Social topics (Women´s and gender studies; Social issues; Family studies; Social work)<br>50704 - Environmental sciences (social aspects)
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
Prospective longitudinal study of life transitions was established. 4.137 university students took part in the study, 1.563 of them complied to participate in follow-ups. Typology of students was done to serve as basis of further analysis of life-course.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2007
Realization period - end
Dec 31, 2009
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Apr 28, 2009
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP10-AV0-IA-U/01:1
Data delivery date
Jun 8, 2010
Finance
Total approved costs
1,894 thou. CZK
Public financial support
1,894 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK