Public and individual commutation transport usage in Czechia and its geographical conditionality
Project goals
Due to transformation process requirements for transports have been changing, both as to transport directions and transport flows intensity and needs of population. The presented research wants thus to analyse municipalities with enlarged powers and their background with regard to using of different types of transport for commuting to work and schools. Municipalities with enlarges powers represent now the above-mentioned hierarchically higher centres which, together with their background, represent relatively function-delimited social-geographical regions. More precisely, we will analyse the existing transport links between the mentioned settlement centres and their background and between the individual centres according to the used transport mean .This existing state which can be considered as real demand for transport services availability from the point of view of directions and intensity, will be compared both with the transport offer and with other social-economic characteristics
Keywords
public transporttransport geographyindividual motorismcommutingsettlement centre
Public support
Provider
Academy of Sciences of the Czech Republic
Programme
The research grant projects for juniors
Call for proposals
Juniorské badatelské grantové projekty 6 (SAV02008-B)
Main participants
—
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
KJB301110801
Alternative language
Project name in Czech
Využití veřejné a indiviuální dopravy k dojížďce za prací v Česku a jeho geografické podmíněnosti
Annotation in Czech
V důsledku transormačního procesu dochází ke změnám nároků na dopravu, a to jak z hlediska směrů přepravy, tak z hlediska intenzity přepravních proudů a potřeb obyvatel. Předkládaný výzkum se proto chce zabývat analýzou obcí s rozšířenou působností a jejich zázemím v kontextu využívání jednotlivých druhů dopravy k dojížďce za prací a školami. Obce s rozšířenou působností v současnosti představují hierarchicky vyšší střediska, která, spolu se svým zázemím, představují relativně funkčně vymezené sociálněgeografické regiony. Konkrétněji se bude jednat o analýzu existujících přepravních vazeb mezi uvedenými středisky osídlení a jejich zázemím a mezi nimi navzájem podle použitého dopravního prostředku dojížďky . Tento existující stav, který lze považovat zareálnou poptávku po dopravní dostupnosti z hlediska směrů i intenzit, bude srovnán jednak s nabídkou dopravy, jednak s dalšími socioekonomickými charakteristikami podmiňujícího charakteru.
Scientific branches
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
Research aims have been completed. Relationships and conditional factors of differentiation in public and individual transport were clear up and the regional typology was created. Conclusions deepen primary research in field of transport geography.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2008
Realization period - end
Dec 31, 2009
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Apr 28, 2009
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP10-AV0-KJ-U/03:3
Data delivery date
Jun 14, 2011
Finance
Total approved costs
404 thou. CZK
Public financial support
404 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
404 CZK thou.
Public support
404 CZK thou.
100%
Provider
Academy of Sciences of the Czech Republic
CEP
DE - Earth magnetism, geodesy, geography
Solution period
01. 01. 2008 - 31. 12. 2009