Investigation of the ground current fields around the electrified lines.
Project goals
On the basis of the theory of circuits and current field create physical and subsequently mathematical models describing the intercourse between the rail and the ground and the intercourse between the ground and the metallic (iron-concrete) storage facility for the tracks of DC and AC system. T:31/12/2011 To create models of fields depending on transfer resistance of the rails and the resistance of soils for both systems. To solve models with the use of numeric methods. T:31/12/2012 To create models ofcurrent fields in iron-concrete constructions depending on varying conductivity of concrete for DC and AC fields. On the basis of theoretical analyses solve models with the use of numerical methods. Next, verify the results of the mathematical modellingon a physical model. T:31/12/2013 To create a methodology of the measurement of current in rails. Statistically evaluate real values of leakage currents from rails to the ground. T:31/10/2014 Opponent proceedings of the final report. T:31/12/201
Keywords
Electrochemical corrosionground currend fieldselectromagnetic field theory
Public support
Provider
Ministry of Education, Youth and Sports
Programme
KONTAKT II
Call for proposals
KONTAKT II 1 (SMSM2011LH1)
Main participants
—
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
MSMT-6784/2013-311
Alternative language
Project name in Czech
Vyšetřování zemních proudových polí v okolí elektrizovaných tratí
Annotation in Czech
- Na základě teorie obvodů a teorie proudového pole vytvořit fyzikální a následně matematické modely, popisující styk mezi kolejí a zemí a styk mezi zemí a kovovým resp. železobetonovým úložným zařízením pro tratě stejnosměrné i střídavé trakční proudovésoustavy. T:31.12.2011 - Vytvořit modely polí v závislosti na přechodovém odporu kolejnic a odporech zemin pro obě soustavy. Řešit modely numerickými metodami s počítačovou podporou. T:31.12.2012 - Vytvořit modely proudových polí v železobetonových konstrukcích v závislosti na různé vodivosti betonu pro stejnosměrná i střídavá proudová pole. Na základě teoretických rozborů řešit modely numerickými metodami s počítačovou podporou. Dále ověřit výsledky mat. modelování na fyzikálním modelu. T:31.12.2013 -Vytvořit metodiku měření proudu v kolejnicích. Statisticky vyhodnotit skutečné velikosti unikajících proudů z kolejnic do země. T:31.10.2014 - Oponentní řízení závěrečné zprávy. T:31.12.2014
Scientific branches
R&D category
ZV - Basic research
CEP classification - main branch
JA - Electronics and optoelectronics
CEP - secondary branch
JE - Non-nuclear power engineering, energy consumption and utilization
CEP - another secondary branch
JK - Corrosion and material surfaces
20201 - Electrical and electronic engineering
20506 - Coating and films
20704 - Energy and fuels
Completed project evaluation
Provider evaluation
V - Vynikající výsledky projektu (s mezinárodním významem atd.)
Project results evaluation
The following were elaborated: physical model, mathematical model and SW calculation of current distribution in proximity of electric railways, section comprising more supply stations and traction vehicles. In the vicinity of tracks, there are nonhomogenits composed of post heels and L-type platforms of reinforced concrete. Test measurements of leaking traction currents were performed.
Solution timeline
Realization period - beginning
Mar 1, 2011
Realization period - end
Dec 31, 2014
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Mar 3, 2014
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP15-MSM-LH-U/01:1
Data delivery date
Jul 2, 2015
Finance
Total approved costs
1,797 thou. CZK
Public financial support
1,587 thou. CZK
Other public sources
210 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
1 797 CZK thou.
Public support
1 587 CZK thou.
88%
Provider
Ministry of Education, Youth and Sports
CEP
JA - Electronics and optoelectronics
Solution period
01. 03. 2011 - 31. 12. 2014