Gender aspects of transitions between educational levels
Public support
Provider
Ministry of Education, Youth and Sports
Programme
Projects for the state administration
Call for proposals
—
Main participants
Sociologický ústav AV ČR, v. v. i.
Contest type
VZ - Public procurement
Contract ID
—
Alternative language
Project name in Czech
Genderové aspekty přechodu žáků mezi vzdělávacími stupni
Annotation in Czech
Z řady mezinárodních i českých výzkumů vyplývá, že školský systém vykazuje silné genderové zatížení. Genderový vliv je patrný ve vzájemném vztahu vyučujících a studujících, ve výběru učiva a tvorbě učebních materiálů a v typických vzdělávacích draháchchlapců a dívek. Vzdělávací dráhy podporované školských systémem odpovídají společenským představám o vhodném vzdělání pro ženy a pro muže. Prosazení individuální vzdělávací dráhy, která není školským systémem podporována, je velmi obtížné.Jedinci obvykle rezignují a přijímají typické, institucionálně podporované vzdělávací dráhy. V zájmu demokratizace vzdělávání by měl školský systém jedincům umožňovat volbu takové vzdělávací dráhy, která plně odpovídá jejich zájmům a dispozicím.Omezení založená v instituci školy a v jejích představitelích by měla být minimalizována. Z tohoto důvodu je nezbytná analýza stávajících mechanismů, které zajišťují reprodukci typických vzdělávacích drah pro muže a ženy.
Scientific branches
R&D category
NV - Nonindustrial research (Applied research excluded Industrial research)
CEP classification - main branch
AO - Sociology, demography
CEP - secondary branch
AM - Pedagogy and education
CEP - another secondary branch
AN - Psychology
OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)
50101 - Psychology (including human - machine relations)<br>50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);<br>50103 - Cognitive sciences<br>50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]<br>50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)<br>50401 - Sociology<br>50402 - Demography<br>50403 - Social topics (Women´s and gender studies; Social issues; Family studies; Social work)<br>50704 - Environmental sciences (social aspects)
Completed project evaluation
Provider evaluation
V - Vynikající výsledky projektu (s mezinárodním významem atd.)
Project results evaluation
The research has outlined gender-based choice of educational and career building of women and men and the expectations of schools forward them; it included 40 interviews with teachers, 115 ones with students and questionnaire involving 2648 students.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2004
Realization period - end
Jan 1, 2005
Project status
U - Finished project
Latest support payment
—
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP06-MSM-LS-U/02:1
Data delivery date
Feb 7, 2006
Finance
Total approved costs
1,853 thou. CZK
Public financial support
1,824 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
29 thou. CZK