All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”
LS0315

Gender aspects of transitions between educational levels

Public support

  • Provider

    Ministry of Education, Youth and Sports

  • Programme

    Projects for the state administration

  • Call for proposals

  • Main participants

    Sociologický ústav AV ČR, v. v. i.

  • Contest type

    VZ - Public procurement

  • Contract ID

Alternative language

  • Project name in Czech

    Genderové aspekty přechodu žáků mezi vzdělávacími stupni

  • Annotation in Czech

    Z řady mezinárodních i českých výzkumů vyplývá, že školský systém vykazuje silné genderové zatížení. Genderový vliv je patrný ve vzájemném vztahu vyučujících a studujících, ve výběru učiva a tvorbě učebních materiálů a v typických vzdělávacích draháchchlapců a dívek. Vzdělávací dráhy podporované školských systémem odpovídají společenským představám o vhodném vzdělání pro ženy a pro muže. Prosazení individuální vzdělávací dráhy, která není školským systémem podporována, je velmi obtížné.Jedinci obvykle rezignují a přijímají typické, institucionálně podporované vzdělávací dráhy. V zájmu demokratizace vzdělávání by měl školský systém jedincům umožňovat volbu takové vzdělávací dráhy, která plně odpovídá jejich zájmům a dispozicím.Omezení založená v instituci školy a v jejích představitelích by měla být minimalizována. Z tohoto důvodu je nezbytná analýza stávajících mechanismů, které zajišťují reprodukci typických vzdělávacích drah pro muže a ženy.

Scientific branches

  • R&D category

    NV - Nonindustrial research (Applied research excluded Industrial research)

  • CEP classification - main branch

    AO - Sociology, demography

  • CEP - secondary branch

    AM - Pedagogy and education

  • CEP - another secondary branch

    AN - Psychology

  • OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)

    50101 - Psychology (including human - machine relations)<br>50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);<br>50103 - Cognitive sciences<br>50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]<br>50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)<br>50401 - Sociology<br>50402 - Demography<br>50403 - Social topics (Women´s and gender studies; Social issues; Family studies; Social work)<br>50704 - Environmental sciences (social aspects)

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    V - Vynikající výsledky projektu (s mezinárodním významem atd.)

  • Project results evaluation

    The research has outlined gender-based choice of educational and career building of women and men and the expectations of schools forward them; it included 40 interviews with teachers, 115 ones with students and questionnaire involving 2648 students.

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2004

  • Realization period - end

    Jan 1, 2005

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP06-MSM-LS-U/02:1

  • Data delivery date

    Feb 7, 2006

Finance

  • Total approved costs

    1,853 thou. CZK

  • Public financial support

    1,824 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    29 thou. CZK