DYNOFORCE - Reducing the dynamic interactions of railway vehicles with infrastructure and the environment
Public support
Provider
Ministry of Education, Youth and Sports
Programme
INTER-EXCELLENCE
Call for proposals
SMSM2021LTE09
Main participants
SVÚM a.s.<br>Výzkumný a zkušební ústav Plzeň s.r.o.
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
MSMT-6138/2021-10
Alternative language
Project name in Czech
DYNOFORCE - Snížení dynamických interakcí železničních vozidel s infrastrukturou a okolním prostředím
Annotation in Czech
Hlavní podstatou projektu je realizovat, prokázat a aplikovat náhradu konvenčních ocelí v podvozku a jeho komponentách kompozitními materiály na bázi skelných vláken prosycených pryskyřicí s tím, že výroba podvozku bude probíhat lisováním do finálního tvaru a dimenzí. Součástí bude technologie zalisování senzorů optických vláken, jejichž funkcí bude monitorování vnitřních deformací a integrity materiálu a komponent v provozu a případného vnitřního poškozování kompozitního materiálu pro zvýšení bezpečnosti a spolehlivosti. Tato technologie bude rovněž předmětem výzkumu a ověření v projektu.
Scientific branches
R&D category
VV - Exeperimental development
OECD FORD - main branch
20505 - Composites (including laminates, reinforced plastics, cermets, combined natural and synthetic fibre fabrics; filled composites)
OECD FORD - secondary branch
20501 - Materials engineering
OECD FORD - another secondary branch
—
CEP - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)
JG - Metallurgy, metal materials<br>JI - Composite materials<br>JP - Industrial processes and processing
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
The consortium of SVÚM a.s., VZU Plzeň, Aachen University in Germany, Sciotech Projects Ltd (England) and Ffestiniog & Welsh Highland Railways (Wales)) solved the LTE 121009 project "Dynoforce- Reduction of dynamic interactions of railway vehicles with infrastructure and the environment" in 2021-2023 in the SMART EUREKA program and with the financial support of the Ministry of Education, Youth and Sport of the Czech Republic. The result of the solved project was the development of a GRP composite frame which was successfully tested during driving tests on the Welsh Highland Railways (WHR-Wales) railway line
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2021
Realization period - end
Dec 31, 2023
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Feb 22, 2023
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP24-MSM-LT-U
Data delivery date
Jul 1, 2024
Finance
Total approved costs
20,286 thou. CZK
Public financial support
10,140 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
10,146 thou. CZK