Termination of 3rd Phase of Programme for International Student Assessment in Czech Republic, Preparation and Implementation of 4th Phase.
Project goals
Project PISA measures the level of competencies of fifteen-year-olds in reading, mathematics and science. It monitors student learning in different educational systems in countries all over the world and provides information for policy makers about theireducational systems. Two main goals of project PISA in the Czech Republic are to complete and interpret the third phase of the project and to prepare, implement and interpret fourth phase. These goals consist of following research questions: What is thelevel of science, reading and mathematics literacy of the Czech fifteen-year-old students? How has science, reading and mathematics literacy of the Czech students changed during the time? What are the results of the Czech students in the international context? What is homogeneity of educational systems of different participating countries? What influences most the differences among different groups of students? Which steps should be accepted in order the Czech education system will be more effective?
Keywords
PISAeducationreading literacymathematics literacyscience literacy
Public support
Provider
Ministry of Education, Youth and Sports
Programme
KONTAKT
Call for proposals
KONTAKT 5 (SMSM2007ME2)
Main participants
—
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
1322/2010-32
Alternative language
Project name in Czech
Dokončení třetí fáze výzkumu PISA v České republice, příprava a realizace čtvrté fáze
Annotation in Czech
Výzkum je zaměřen na zjišťování úrovně kompetencí 15-letých žáků v mateřském jazyce, matematice a přírodovědných předmětech. Je koncipován tak, aby poskytoval tvůrcům školské politiky v jednotlivých zemích všechny důležité informace o fungování jejich školských systémů v uvedených oblastech. Dvěma hlavními cíli předkládaného projektu je dokončení a vyhodnocení 3. fáze výzkumu PISA a příprava, realizace a vyhodnocení 4. fáze. Tyto cíle zahrnují následující výzkumné otázky: Jaká je úroveň českých žáků v oblasti přírodovědné gramotnosti? Jaká je úroveň českých žáků v oblasti čtenářské gramotnosti? Jak se změnila úroveň čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti našich žáků v průběhu sledovaného období? Jak obstojí naši žáci v mezinárodním srovnání?Jaká je homogenita jednotlivých vzdělávacích systémů zúčastněných zemí? Co nejvíce ovlivňuje rozdíly ve výsledcích různých skupin žáků? Jaká opatření by měla být v oblasti vzdělávací politiky přijata pro zvýšení efektivity našeho vzdělávacího systému?
Scientific branches
R&D category
AP - Applied research
CEP classification - main branch
AN - Psychology
CEP - secondary branch
—
CEP - another secondary branch
—
50101 - Psychology (including human - machine relations)
50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);
50103 - Cognitive sciences
Completed project evaluation
Provider evaluation
V - Vynikající výsledky projektu (s mezinárodním významem atd.)
Project results evaluation
Third and fourth phases of OECD programme PISA (Programme for International Student Assessment) were completed within the period from 2007 to 2011 in the Czech Republic. The results were released in December 2007 and in December 2010 together with the complete international databases and two research reports.
Solution timeline
Realization period - beginning
May 1, 2007
Realization period - end
Dec 31, 2011
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Mar 14, 2011
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP12-MSM-ME-U/01:1
Data delivery date
Jul 12, 2012
Finance
Total approved costs
12,930 thou. CZK
Public financial support
7,930 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
5,000 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
12 930 CZK thou.
Public support
7 930 CZK thou.
61%
Provider
Ministry of Education, Youth and Sports
CEP
AN - Psychology
Solution period
01. 05. 2007 - 31. 12. 2011