All
All

What are you looking for?

All
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

DISPERSION OF FIRE SMOKE INSIDE A ROAD TUNNEL

Project goals

DISPERSION OF FIRE SMOKE INSIDE A ROAD TUNNEL. Activity #1: To build mathematical model of tunnel Mrazovka using CFD technique. Activity # 2: To design additional parts of the ventilation system for the case of fire occurrence. To integrate this parts into the built mathematical model. Activity #3: To model, using CFD technique, the fire development inside the tunnel and test the efficiency of ventilation system from the point of time and drivers exposure for different conditions. Activity #4: To carryout cold smoke field measurements to check the validity of the predictions. Activity #5: Based on the modelling approach and field tests in tunnel Mrazovka to design fire ventilation system for tunnel Myslbekova - Pelc Tyrolka. Activity #6: To build mathematical model of the tunnel Myslbekova-Pelc Tyrolka and to model fire occurrence in different locations in the tunnel and recommend measures for an efficient design.

Keywords

Fire smokeurban road tunnelmathematical modelCDF techniquecomputational fluid dynamicfield measurements

Public support

  • Provider

    Ministry of Education, Youth and Sports

  • Programme

    COST

  • Call for proposals

  • Main participants

    SATRA,spol.s r.o.

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

Alternative language

  • Project name in Czech

    ŠÍŘENÍ KOUŘE PŘI POŽÁRU V SILNIČNÍM TUNELU

  • Annotation in Czech

    ŠÍŘENÍ KOUŘE PŘI POŽÁRU V SILNIČNÍM TUNELU. 1) Vytvořit matematický model tunelu Mrázovka metodou konečných prvků. Navrhnout model vývinu kouře při požáru a zkontrolovat jeho funkčnost; 2) Navrhnout dodatečný větrací systém pro případ požáru a zapracovatho do již vytvořeného modelu.; 3) Modelovat, při použití CDF, vznik požáru v jednotlivých částech tunelu při různých provozních stavech a vyhodnocovat účinnost větracího systému. Na základě výsledků provést didatečné úpravy větracího systému. 4) Provéstkouřové zkoušky před uvedením tunelu do provozu a na základě jejich výsledků ověřit předpoklady stanovené matematickým modelováním.; 5) Na základě výsledků kouřových zkoušek v tunelu Mrázovka upravit návrh větracího systému v tunelu Myslbekova - Pelc Tyrolka.; 6) Vytvořit matematický model tunelu Myslbekova - PT a modelovat, při použití CDF, vznik požáru v jednotlivých částech tunelu při různých provozních stavech. Vyhodnotit účinnost větracího systému a navrhnout jeho úpravy.

Scientific branches

  • R&D category

  • CEP classification - main branch

    JO - Land transport systems and equipment

  • CEP - secondary branch

    JO - Land transport systems and equipment

  • CEP - another secondary branch

    JO - Land transport systems and equipment

  • 20104 - Transport engineering

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    V - Vynikající výsledky projektu (s mezinárodním významem atd.)

  • Project results evaluation

    Výsledky projektu mají přímou vazbu na projekční činnost. Výsledky jsou využívány při návrhu doporučení pro větrání dopravních tunelů obecně. Zjistěna závislost nuceného větrání na počáteční podmínky.

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 1999

  • Realization period - end

    Jan 1, 2003

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP/2004/MSM/MSM4OC/U/N/2:1

  • Data delivery date

    Jun 16, 2004

Finance

  • Total approved costs

    4,650 thou. CZK

  • Public financial support

    1,530 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    3,120 thou. CZK

Basic information

Recognised costs

4 650 CZK thou.

Public support

1 530 CZK thou.

32%


Provider

Ministry of Education, Youth and Sports

CEP

JO - Land transport systems and equipment

Solution period

01. 01. 1999 - 01. 01. 2003