Optimizing profiled road markings with rumble strips for improving road safety
Public support
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
Programme
Programme of applied research and experimental development ALFA
Call for proposals
ALFA 4 (STA02014TA04)
Main participants
Silniční vývoj - ZDZ spol. s r.o.
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
2014TA04030998
Alternative language
Project name in Czech
Optimalizace profilovaného vodorovného dopravního značení pro zvýšení bezpečnosti
Annotation in Czech
Cílem projektu je ověření technologie speciálního vodorovného dopravního značení v reálných podmínkách a specifikování konkrétních parametrů tohoto značení včetně sledování změn vybraných parametrů v čase. Vodorovné dopravní značení (VDZ) je jedním z nejvýznamnějších dopravně-bezpečnostních prvků na pozemních komunikacích. Správné VDZ, zejména liniové značení, pomáhá předcházet vzniku dopravních nehod, což lze vnímat jako aktivní opatření ve vztahu k bezpečnosti dopravy, kdy protikladem jsou opatření pasivní bezpečnosti, např. svodidla, tlumiče nárazu, která dopravním nehodám nepředchází, jen snižují jejich následky, přičemž jsou mnohonásobně nákladnější. Při provedení VDZ speciální technologií s lepšími optickými vlastnostmi a akustickým/vibračním efektem nedojde k dramatickému navýšení ceny prováděného značení, bude však zajištěna nejen dobrá viditelnost značení, a to zejména za zhoršených klimatických podmínek, ale také dostatečná „smyslová vnímatelnost“ při přejíždění značení. Použitím materiálů s dlouhou životností bude rovněž zajištěna delší funkční životnost značení a jeho snadná revitalizace, což zvyšuje efektivitu jeho použití. Dalším cílem je zapracování výsledků projektu do stávajícího systému předpisů v dané oblasti. Toto zahrnuje změnu minimálních hodnot retroreflexe značení, či používání speciálního přesně definovaného VDZ s prokázaným akustickým/vibračním efektem, což lze využít zejména na nehodových úsecích, na dopravně významných komunikacích apod. Kvalitnější VDZ s lepšími optickými a varovnými funkcemi přinese mnohem lepší komfort jízdy. Výsledky řešení budou dále využity v rámci mezinárodních jednání skupiny European Union Road Federation, technického výboru CEN/TC226 a rovněž při vypracování stanovisek ČR pro zasedání pracovní skupiny CEN/TC226/WG2 zaměřené na oblast vodorovného dopravního značení. Tato pracovní skupina se zabývá tvorbou EN v dané oblasti, v současnosti řeší harmonizovanou normu EN1871 a reviduje požadavkovou normu EN 1436.
Scientific branches
R&D category
AP - Applied research
CEP classification - main branch
JN - Civil engineering
CEP - secondary branch
JO - Land transport systems and equipment
CEP - another secondary branch
JJ - Other materials
OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)
20101 - Civil engineering<br>20104 - Transport engineering<br>20502 - Paper and wood<br>20503 - Textiles; including synthetic dyes, colours, fibres (nanoscale materials to be 2.10; biomaterials to be 2.9)<br>21001 - Nano-materials (production and properties)<br>21002 - Nano-processes (applications on nano-scale); (biomaterials to be 2.9)
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
The goal of the project has been achieved, the solution of this project has contributed to the programs new a original results suitable for immediate implementation.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jul 1, 2014
Realization period - end
Dec 31, 2017
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Feb 28, 2017
Data delivery to CEP
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data delivery code
CEP18-TA0-TA-U/15:1
Data delivery date
Nov 5, 2018
Finance
Total approved costs
6,917 thou. CZK
Public financial support
4,493 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
2,425 thou. CZK