Innovative control of a car cabin HVAC system as a part of an Advanced Driver Assistance System
Public support
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
Programme
Programme of applied research and experimental development ALFA
Call for proposals
ALFA 4 (STA02014TA04)
Main participants
Vysoké učení technické v Brně / Fakulta strojního inženýrství
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
2014TA04031094
Alternative language
Project name in Czech
Inovativní řízení HVAC systému kabiny automobilu jako součást asistenčního systému řidiče
Annotation in Czech
Projekt se zaměří na zvýšení bezpečnosti dopravních prostředků a snížení jejich nehodovosti. Cílem projektu je vyvinout systém, který by pomohl zabránit vzniku nebezpečných situací, do kterých se řidič dostává z důvodů zejména tepelné nepohody v kabině (tj. vysoká nebo nízká teplota na jednotlivých segmentech povrchu těla) a následné často složité manipulace s ovládacími prvky vytápěcího/chladicího systému, jako je směrová manipulace s větracími výustkami, přepínáním poloh systému a výkon ventilátoru. Podle statistiky je velká část nehod, často se smrtelnými následky způsobena snížením tzv. kognitivních schopností řidiče jako výsledek právě tepelné nepohody v kabině. Platí to jak o vysokých tak o nízkých teplotách, kterým je řidič vystaven. Dnešní moderní asistenční systémy hlídají celou řadu situací, které mohou vést k nehodě, jak však prokázaly některé studie, z řidiče se stává stále více dispečer systémů, které usnadňují „vše“ kromě samotného řízení a velký problém nastává v situacích, kdy řidič musí získat opětnou kontrolu nad vozidlem. Proto je snaha, aby tyto systémy pracovaly v co nejjednodušším režimu ovládání, tak aby co nejméně odváděly řidičovu pozornost od vlastního řízení. Z nejnovějších statistik policejního ředitelství ČR vyplývá, že jakmile se oteplí, výrazně narůstá nehodovost. Např. v letošním květnu vzrostl počet nehod z dubnových 6240 na 7389. Samozřejmě lze spekulovat o důvodech (humornější zdůvodnění je, že se na ulicích objevují po zimě ženy v krátkých sukních a rozptylují pozornost), nicméně vliv zvýšené teploty je zřejmý. Proto je cílem vyvinout hardware, software, algoritmus a vizualizační systém na řízení teploty významných segmentů lidského těla (těmi jsou hlava, hrudník, paže a chodidla, v zimě pak se k těmto segmentům přidává horní část stehen), tak aby řidič dostal přehlednou vizuální informaci o možném blížícím se riziku segmentované tepelné nepohody a mohl pouze dotykem na obrazovku ovlivnit nastavení klimatizačního systému.
Scientific branches
R&D category
AP - Applied research
CEP classification - main branch
JO - Land transport systems and equipment
CEP - secondary branch
IN - Informatics
CEP - another secondary branch
JB - Sensors, detecting elements, measurement and regulation
OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)
10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)<br>20104 - Transport engineering<br>20201 - Electrical and electronic engineering
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
The Opposition Panel concluded that the project objectives were fully met and that the results obtained were consistent with the original plan. The funds spent correspond to the complexity of the project.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jul 1, 2014
Realization period - end
Jun 30, 2017
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Feb 28, 2017
Data delivery to CEP
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data delivery code
CEP18-TA0-TA-U/16:1
Data delivery date
Nov 6, 2018
Finance
Total approved costs
12,000 thou. CZK
Public financial support
7,800 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
4,171 thou. CZK