All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Research and development of the unified series of large-capacity electric buses.

Public support

  • Provider

    Technology Agency of the Czech Republic

  • Programme

    Programme of applied research and experimental development EPSILON

  • Call for proposals

    EPSILON 1 (STA02015TH)

  • Main participants

    SOR Libchavy spol. s r.o.

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    2015TH01021172

Alternative language

  • Project name in Czech

    Výzkum a vývoj unifikované řady velkokapacitních elektrobusů

  • Annotation in Czech

    Výzkum a vývoj energeticky úsporných řešení v oblasti městské hromadné dopravy se orientuje na zavádění elektrobusů, které jsou obdobně jako trolejbusy lokálně bezemisními vozidly. Důsledkem pak jsou energetické náklady na ujetí 1 km pouze cca třetinové a snížení emisí ve městech. Cílem projektu je vyvinout a postavit prototypy velkokapacicních elektrobusů,které by nahradily svými přepravními možnostmi dosavadní dieselové autobusy délky 12 a 18 m. Projekt se bude zabývat především maximálním odlehčením hmotnosti karoserií cestou použití vysokopevnostních a nekonvenčních materiálů. Dále pak optimalizací velikosti trakčních baterií v návaznosti na druh použité nabíjecí infrastruktury a četnosti rychlonabíjení v průběhu pracovní směny, případně použitím vhodného prodlužovače dojezdu.

Scientific branches

  • R&D category

    AP - Applied research

  • CEP classification - main branch

    JO - Land transport systems and equipment

  • CEP - secondary branch

    JT - Propulsion, engines and fuels

  • CEP - another secondary branch

    JA - Electronics and optoelectronics

  • OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)

    20104 - Transport engineering<br>20201 - Electrical and electronic engineering<br>20301 - Mechanical engineering<br>20704 - Energy and fuels

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    The research team (the beneficiary and other project participants) made the necessary efforts to fulfill the planned task in full. However, for objective reasons (zero market demand for the articulated version of the electric bus), he did not proceed with the construction of a prototype articulated vehicle, although technically he has even more alternatives to the solution. One of these alternatives used in the construction of a prototype vehicle with electro-armament for articulated trolleybus. The prototype of the solo electric bus ENS 12 was already homologated and prepared on the basis of a new demand for serial production as early as 2018. The realized production of 43 pcs in 2018 represents production in the volume of approx. CZK 560 million with a 43% export share. The high efficiency of the project is evidenced by the fact that the invested funds returned to the project during the first year of production and sale of ENS 12 electric buses.

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2015

  • Realization period - end

    Dec 31, 2018

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    Feb 28, 2018

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.

  • Data delivery code

    CEP19-TA0-TH-U/15:1

  • Data delivery date

    Mar 6, 2020

Finance

  • Total approved costs

    36,719 thou. CZK

  • Public financial support

    18,449 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    18,270 thou. CZK