Research and development of the unified series of large-capacity electric buses.
Public support
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
Programme
Programme of applied research and experimental development EPSILON
Call for proposals
EPSILON 1 (STA02015TH)
Main participants
SOR Libchavy spol. s r.o.
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
2015TH01021172
Alternative language
Project name in Czech
Výzkum a vývoj unifikované řady velkokapacitních elektrobusů
Annotation in Czech
Výzkum a vývoj energeticky úsporných řešení v oblasti městské hromadné dopravy se orientuje na zavádění elektrobusů, které jsou obdobně jako trolejbusy lokálně bezemisními vozidly. Důsledkem pak jsou energetické náklady na ujetí 1 km pouze cca třetinové a snížení emisí ve městech. Cílem projektu je vyvinout a postavit prototypy velkokapacicních elektrobusů,které by nahradily svými přepravními možnostmi dosavadní dieselové autobusy délky 12 a 18 m. Projekt se bude zabývat především maximálním odlehčením hmotnosti karoserií cestou použití vysokopevnostních a nekonvenčních materiálů. Dále pak optimalizací velikosti trakčních baterií v návaznosti na druh použité nabíjecí infrastruktury a četnosti rychlonabíjení v průběhu pracovní směny, případně použitím vhodného prodlužovače dojezdu.
Scientific branches
R&D category
AP - Applied research
CEP classification - main branch
JO - Land transport systems and equipment
CEP - secondary branch
JT - Propulsion, engines and fuels
CEP - another secondary branch
JA - Electronics and optoelectronics
OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)
20104 - Transport engineering<br>20201 - Electrical and electronic engineering<br>20301 - Mechanical engineering<br>20704 - Energy and fuels
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
The research team (the beneficiary and other project participants) made the necessary efforts to fulfill the planned task in full. However, for objective reasons (zero market demand for the articulated version of the electric bus), he did not proceed with the construction of a prototype articulated vehicle, although technically he has even more alternatives to the solution. One of these alternatives used in the construction of a prototype vehicle with electro-armament for articulated trolleybus. The prototype of the solo electric bus ENS 12 was already homologated and prepared on the basis of a new demand for serial production as early as 2018. The realized production of 43 pcs in 2018 represents production in the volume of approx. CZK 560 million with a 43% export share. The high efficiency of the project is evidenced by the fact that the invested funds returned to the project during the first year of production and sale of ENS 12 electric buses.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2015
Realization period - end
Dec 31, 2018
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Feb 28, 2018
Data delivery to CEP
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data delivery code
CEP19-TA0-TH-U/15:1
Data delivery date
Mar 6, 2020
Finance
Total approved costs
36,719 thou. CZK
Public financial support
18,449 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
18,270 thou. CZK