Improvement of GE H75 turboprop engine product quality by modifications required for utilization in training acrobatic aircraft
Public support
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
Programme
Programme of applied research and experimental development EPSILON
Call for proposals
EPSILON 2 (STA02017TH02)
Main participants
GE Aviation Czech s.r.o.
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
2016TH02010111
Alternative language
Project name in Czech
Zvýšení užitných vlastností turbovrtulového motoru GE H75 modifikacemi nutnými pro použití v cvičném letounu schopném pokročilé akrobacie
Annotation in Czech
Cílem řešení projektu je poloprovozem ověřený prototyp motoru zhotovený modifikací stávajícího motoru GE H75 pro provoz v cvičných letounech schopných pokročilé akrobacie s provozními násobky minimálně +7/-3,5 g ve vertikálním směru, +2/-2 g v podélném směru a +4/-3 g v příčném směru. Dalším cílem projektu je vypracování nové metody predikce životnosti na základě termomechanické únavy a nárůstu poškození a analýza úpravy provozního cyklu. Tato metoda bude použita pro zhodnocení možnosti přechodu ze systému plánované údržby na systém údržby podle stavu.
Scientific branches
R&D category
VV - Exeperimental development
CEP classification - main branch
JT - Propulsion, engines and fuels
CEP - secondary branch
JU - Aeronautics, aerodynamics, aeroplanes
CEP - another secondary branch
JL - Fatigue and fracture mechanics
OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)
20301 - Mechanical engineering<br>20304 - Aerospace engineering<br>20306 - Audio engineering, reliability analysis<br>20704 - Energy and fuels
Completed project evaluation
Provider evaluation
V - Vynikající výsledky projektu (s mezinárodním významem atd.)
Project results evaluation
The aim of the project was to use the current engine in a new version, enabling installation in aerobatic aircraft, which can be used as part of military training systems, mainly for economic reasons. The recipient strives to maintain the greatest possible agreement between the acrobatic and standard engine model to optimize production, use documentation and use traceability for certification of the new engine. These objectives have been met. Technically, the project concerns the complex modification of the engine in all parts and systems that are affected by acrobatic operation, especially the oil system. The project has as its main planned output a prototype engine that has been achieved. Other planned partial results and outputs were also achieved as stated in the Contract. In conclusion, the opponent's committee draws attention to the typo of the opponent 1.
Solution timeline
Realization period - beginning
Nov 1, 2016
Realization period - end
Dec 31, 2019
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Feb 28, 2019
Data delivery to CEP
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data delivery code
CEP20-TA0-TH-U/10:1
Data delivery date
May 12, 2021
Finance
Total approved costs
25,337 thou. CZK
Public financial support
14,811 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
10,526 thou. CZK