Ludus: Machine Learning and Game Theory to Collaboratively Defend Against Internet Threats
Project goals
Ludus project goal is to improve the security of a large group of Internet users by applying Machine Learning and Game Theory collaborative defenses to the network traffic. A software will be created to automate the tasks. The protection is based on sharing and centralizing the network metadata of the users, analyzing the attack’s behavioral patterns and suggesting collaborative defense strategies learnt from all the attacks simultaneously. The subgoals will be fourfold: First, to measure the current security level of the network. Second, to detect attacks by their behavioral patterns. Third, to create a game model and defense strategy that takes into account the behavior of the attackers simultaneously. Fourth, to create software that is able to implement the strategies in the traffic.
Keywords
Networks securityGame theoryMachine learningCollaborative defenseHoneypotIntrusion detection systemAttacker detectionRoutersSoftwareInternet securityBehavioral models
Public support
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
Programme
Programme of applied research and experimental development EPSILON
Call for proposals
EPSILON 2 (STA02017TH02)
Main participants
České vysoké učení technické v Praze / Fakulta elektrotechnická
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
2016TH02010990
Alternative language
Project name in Czech
Ludus: Kolaborativní obrana proti internetovým útokům pomocí stojového učení a teorie her
Annotation in Czech
Cílem projektu Ludus je zvýšit bezpečnost velké skupiny uživatelů Internetu pomocí strojového učení a teorie her s kolaborativní obranou aplikovanou na síťový provoz. Vyvinutý software bude automatizovaně bránit na základě sdílených a centralizovaných síťových metadat uživatelů, analýz vzorců chování útočníků a výstupem bude kolaborativní obranná strategie. Dílčí cíle jsou následující: 1. Změřit bezpečnost současného stavu sítí 2. Detekovat útoky pomocí vzorců chování 3. Vytvořit herní modely a obranné strategie, jež budou počítat s chováním všech útočníků současně. 4. Implementovat automatizovaný software pro aplikaci strategií v sítích.
Scientific branches
R&D category
AP - Applied research
CEP classification - main branch
IN - Informatics
CEP - secondary branch
JC - Computer hardware and software
CEP - another secondary branch
AH - Economics
10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)
20206 - Computer hardware and architecture
50201 - Economic Theory
50202 - Applied Economics, Econometrics
50203 - Industrial relations
50204 - Business and management
50205 - Accounting
50206 - Finance
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
The opponent committee agreed that the solution of this project contributed to the goal of the program with new results suitable for implementation. The objectives of the project and the results of the project were achieved in accordance with the Grant Agreement.
Solution timeline
Realization period - beginning
Nov 1, 2016
Realization period - end
Oct 31, 2019
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Feb 28, 2019
Data delivery to CEP
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data delivery code
CEP20-TA0-TH-U/10:1
Data delivery date
May 12, 2021
Finance
Total approved costs
16,112 thou. CZK
Public financial support
9,669 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
6,791 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
16 112 CZK thou.
Public support
9 669 CZK thou.
60%
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
CEP
IN - Informatics
Solution period
01. 11. 2016 - 31. 10. 2019