The technology of the supplementary heat treatment to increase the reliability and durability of railway wheelsets
Project goals
In the company BONATRANS GROUP a.s. will be developed the technology for special supplementary improvement of the surface of railway axles and wheels. The application of this technology will increase the fatigue limit, the influence of compresive residual stress which will prevent the initiation and propagation of fatigue cracks on the surface of the stressed areas on railways wheelsets. Part of the solution is optimization of the parameters of the technology for quality steel railway axles according to EN 13261. It will increase the reliability of railway wheelsets. For railway wheels products is projected to increase mileage of up to 50%, in railway axles will be fatiguel limit twice more higher. The technology will increase the volume of contracted production.
Keywords
the fatigue endurance limitthe spread of cracksprocessingrailway wheelsrailway axlesthermal processing
Public support
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
Programme
Programme of applied research and experimental development EPSILON
Call for proposals
EPSILON 2 (STA02017TH02)
Main participants
BONATRANS GROUP a.s.
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
2016TH02020634
Alternative language
Project name in Czech
Technologie doplňkového tepelného zpracování ke zvýšení spolehlivosti a životnosti železničních dvojkolí
Annotation in Czech
Ve společnosti BONATRANS GROUP a.s. bude vyvinuta technologie speciálního doplňkového zušlechtění povrchu železničních náprav a kol. Uplatnění této technologie zvýší mez únavy, a vlivem vysokých tlakových napětí zamezí iniciaci a šíření únavových trhlin na povrchu extrémně namáhaných oblastí železničních dvojkolí. Součástí řešení je optimalizace parametrů nové technologie pro jakosti ocelí železničních náprav dle normy EN 13261. Praktické využití technologie přinese zvýšení spolehlivosti a prodloužení životnosti. U železničních kol se předpokládá zvýšení kilometrického proběhu o 50%, u náprav se zvýší mez únavy na dvojnásobek. Technologie podstatným způsobem navýší objem kontrahované produkce.
Scientific branches
R&D category
VV - Exeperimental development
CEP classification - main branch
JG - Metallurgy, metal materials
CEP - secondary branch
JL - Fatigue and fracture mechanics
CEP - another secondary branch
JS - Reliability and quality management, industrial testing
20306 - Audio engineering, reliability analysis
20501 - Materials engineering
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
These are preliminary data, the project evaluation hasn´t proceeded yet.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2017
Realization period - end
Dec 31, 2020
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Feb 28, 2020
Data delivery to CEP
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data delivery code
CEP21-TA0-TH-U/02:1
Data delivery date
Jun 30, 2021
Finance
Total approved costs
38,696 thou. CZK
Public financial support
21,960 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
16,736 thou. CZK
Recognised costs
38 696 CZK thou.
Public support
21 960 CZK thou.
0%
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
CEP
JG - Metallurgy, metal materials
Solution period
01. 01. 2017 - 31. 12. 2020