Thrust bearing load capability increasing
Project goals
The aim of the project is innovation of thrust bearing for turbochargers in applications at the engines with variable pressure of gases leading to dynamical axial force on turbocharger’s rotor. New thrust bearing will bring 10% higher load capability and increase mechanical efficiency, better resistance to wear and 15% lower oil flow through the turbocharger at higher operational temperatures. The project results will be primarily used on specific ship engines and stand by gensets. Subsequently will be used in development of new turbochargers.
Keywords
Public support
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
Programme
Programme of applied research and experimental development EPSILON
Call for proposals
EPSILON 3 (STA02017TH030)
Main participants
PBS Turbo s.r.o.
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
TH03020426 - Smlouva o poskytnutí podpory
Alternative language
Project name in Czech
Zvýšení únosnosti axiálního ložiska
Annotation in Czech
Hlavním cílem projektu je inovace axiálního ložiska uplatnitelná pro plnící turbodmychadla pracující na motorech se silně proměnlivými tlaky spalin, což vede k proměnlivé axiální síle působící na rotor turbodmychadla. Záměrem je podstatně zlepšit technické parametry axiálního ložiska zahrnující především zvýšení únosnosti o 10%, mechanické účinnosti turbodmychadla, zvýšení odolnosti funkčních ploch ložiska proti opotřebení a snížení průtoku oleje turbodmychadlem o 15% při zvýšených pracovních teplotách. Výsledky projektu budou v první řadě využity na vybraných lodních motorech a na motorech záložních generátorů. Následně budou použity při vývoji nových turbodmychadel.
Scientific branches
R&D category
VV - Exeperimental development
OECD FORD - main branch
20301 - Mechanical engineering
OECD FORD - secondary branch
20704 - Energy and fuels
OECD FORD - another secondary branch
20301 - Mechanical engineering
JE - Non-nuclear power engineering, energy consumption and utilization
JR - Other machinery industry
JT - Propulsion, engines and fuels
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
The Board of Opponents agreed that the solution of this project contributed to the goal of the program with new results suitable for implementation. The objectives of the project and the results of the project were achieved in accordance with the Grant Agreement. In addition to the declared results, a result of the Jimp type was achieved in a very prestigious periodical.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2018
Realization period - end
Mar 31, 2021
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Feb 28, 2021
Data delivery to CEP
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data delivery code
CEP22-TA0-TH-U
Data delivery date
Jun 30, 2022
Finance
Total approved costs
11,236 thou. CZK
Public financial support
6,273 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
5,174 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
11 236 CZK thou.
Public support
6 273 CZK thou.
55%
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
OECD FORD
Mechanical engineering
Solution period
01. 01. 2018 - 31. 03. 2021