Management structure models for pre-primary, primary and secondary schools (ISCED 0-3) - case studies
Public support
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
Programme
—
Call for proposals
—
Main participants
České vysoké učení technické v Praze / Masarykův ústav vyšších studií
Contest type
VZ - Public procurement
Contract ID
2021914MT08
Alternative language
Project name in Czech
Případové studie modelů struktury řízení mateřských, základních a středních škol
Annotation in Czech
Soustava škol v ČR je poměrně rozdrobená a český vzdělávací systém se vyznačuje velkým množstvím malých škol, což se negativně promítá do efektivity a kvality řízení škol. Hlavní cílem je: 1.) Zjistit, jaké oblasti nepedagogické činnosti právnická osoba vykonávající činnost školy vykonává a rozlišit ty činnosti, které jsou nezbytné pro vykonávání těchto činností školy a které oblasti nepedagogické činnosti vykonává z podstaty toho, že je právnickou osobou, a jejími případnými dalšími činnostmi a zmapovat, jak je organizována a dimenzována nepedagogická práce ve vybraných školách. 2.) Popsat současné modely struktury řízení škol (ve vztahu k rozdělení kompetencí a právní subjektivitě) v různých právních formách různých typů zřizovatelů, shrnout výhody a nevýhody jednotlivých modelů a posoudit jejich efektivitu ve vztahu k systému i financování. 3.) Provést komparaci těchto modelů struktury řízení veřejných zřizovatelů se soukromoprávními za účelem případné právní úpravy, která by veřejnoprávním zřizovatelům umožnila inspirovat se praxí soukromoprávních zřizovatelů, aby bylo řízení škol efektivnější (úprava legislativy, finančních toků, metodické činnosti aj., konkrétně např. přenesení administrativních agend na zřizovatele, sdílení kapacit škol atd.). 4.) Identifikovat překážky, které veřejnoprávním zřizovatelům brání v realizaci opatření zvyšujících efektivitu řízení škol a připravit návrh změn na jejich odstranění (návrh zprávy RIA). Dílčím cílem je: 1.) Posoudit, jaké modely struktury řízení jsou realizovatelné za stávajícího právního stavu. 2.) Navrhnout věcný záměr právní úpravy stávajícího právního stavu dle různých modelů struktury řízení škol vybraných konečným uživatelem. 3.) Rozlišit hlavní oblasti nepedagogické práce ředitele školy jako statutárního zástupce.
Scientific branches
R&D category
AP - Applied research
OECD FORD - main branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
OECD FORD - secondary branch
50602 - Public administration
OECD FORD - another secondary branch
—
CEP - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)
AE - Management, administration and clerical work<br>AM - Pedagogy and education
Solution timeline
Realization period - beginning
Sep 1, 2023
Realization period - end
May 31, 2024
Project status
K - Ending multi-year project
Latest support payment
Sep 12, 2023
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP24-TA0-TI-R
Data delivery date
Feb 20, 2024
Finance
Total approved costs
1,761 thou. CZK
Public financial support
1,761 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK