Design, development, and practical verification of an IT solution to optimize the use of the distribution network available capacity for EV public charging, and testing dynamic charging control involving V2G
Project goals
The aim of the project is to design and pilot-test a modular IT solution, that monitors the load in the distribution system (DS) and optimizes the available capacity for charging in different parts of the DS. A real-time communication between the DS and the public charging control systems (CPO systems) will be established and the use of bidirectional charging (V2G) will be tested. The solution will bring investment costs savings for the DSO and accelerate the development of the charging infrastructure. The project team involves top Czech experts in the field of energy, system optimisation and machine learning, and Skoda Auto and AutoSAP are the strategic automotive partners of the project, which guarantees that the project targets will be met effectively.
Keywords
Smart GridSmart ChargingElectromobilitySoftwareSmart Distribution ManagementVehicle to Grid
Public support
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
Programme
Programme for funding of applied research, experimental development, and innovation THETA
Call for proposals
THÉTA 4 (STA02021TK040)
Main participants
Unicorn Software Factory a.s.
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
TK04020147 - Smlouva o poskytnutí podpory
Alternative language
Project name in Czech
Návrh, vývoj a praktické ověření IT systému k optimalizaci využití volné kapacity distribuční sítě pro dobíjení elektromobilů z veřejné dobíjecí sítě a testování dynamického řízení dobíjení s využitím funkcionality V2G
Annotation in Czech
V rámci projektu bude navrženo a ve zkušebním provozu otestováno modulární IT řešení, které bude monitorovat zatížení distribuční soustavy (DS) a optimalizovat využití volné kapacity pro dobíjení v jednotlivých částech DS. IT řešení zajistí komunikaci mezi systémy DS a řídicími systémy veřejného dobíjení (CPO systémy) v reálném čase, vč. ověření možnosti využití obousměrného dobíjení (V2G). Cílem je vytvořit řešení pro provozovatele DS (PDS), které přispěje k úspoře investičních nákladů na straně DS a umožní akceleraci rozvoje dobíjecí infrastruktury. Složení řešitelského týmu (experti z energetické praxe a specialisté na optimalizace a machine learning) a účast asociovaných automotive partnerů (Škoda Auto, AutoSAP) zajistí správné nastavení a realizovatelnost cílů projektu.
Scientific branches
R&D category
AP - Applied research
OECD FORD - main branch
20704 - Energy and fuels
OECD FORD - secondary branch
10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)
OECD FORD - another secondary branch
20202 - Communication engineering and systems
AF - Documentation, librarianship, work with information
BC - Theory and management systems
BD - Information theory
IN - Informatics
JE - Non-nuclear power engineering, energy consumption and utilization
JT - Propulsion, engines and fuels
JW - Navigation, connection, detection and countermeasure
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2022
Realization period - end
Jun 30, 2024
Project status
K - Ending multi-year project
Latest support payment
Feb 28, 2023
Data delivery to CEP
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data delivery code
CEP24-TA0-TK-R
Data delivery date
Feb 20, 2024
Finance
Total approved costs
17,959 thou. CZK
Public financial support
8,994 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
9,085 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
17 959 CZK thou.
Public support
8 994 CZK thou.
50%
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
OECD FORD
Energy and fuels
Solution period
01. 01. 2022 - 30. 06. 2024