Urban planning using low-noise roads
Public support
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
Programme
Programme for funding of applied research in social sciences and humanities, experimental development, and innovation ETA
Call for proposals
ETA 2 (STA02018TL020)
Main participants
Centrum dopravního výzkumu, v.v.i.
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
TL02000258 - Smlouva o poskytnutí podpory
Alternative language
Project name in Czech
Rozvoj území s využitím nízkohlučných vozovek
Annotation in Czech
Multidisciplinární výzkum v oblasti socioekonomického hodnocení hlukové zátěže (akustika, doprava, vozovka, zdraví). Cílem projektu je přispět ke stanovení změn hodnot hlučnosti vozovek pro potřebné rozhodovací procesy mající přímou uplatnitelnost a provázanost ve společenských vědách (rozvoj území – sociologie, demografie, ekonomie) ve vztahu k hodnocení zdravotních rizik (zdraví obyvatelstva), tj. ocenit dlouhodobost, míru snížení hlukové zátěže a změnu externích nákladů při využití nízkohlučných vozovek. Účelem je odstranit identifikovanou disproporci, dát formou certifikované metodiky veřejně k dispozici údaje pro hodnocení dlouhodobých dopadů změn hluku nízkohlučných vozovek pro územní plánování a tím i přispět ke strategii směrnice 2002/49/EC.
Scientific branches
R&D category
AP - Applied research
OECD FORD - main branch
50702 - Urban studies (planning and development)
OECD FORD - secondary branch
50703 - Transport planning and social aspects of transport (transport engineering to be 2.1)
OECD FORD - another secondary branch
50704 - Environmental sciences (social aspects)
CEP - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)
AO - Sociology, demography<br>AP - Municipal, regional and transportation planning
Completed project evaluation
Provider evaluation
V - Vynikající výsledky projektu (s mezinárodním významem atd.)
Project results evaluation
The project fulfilled its task and the quality of the solution was very good throughout. The project brought data and knowledge that were unique in their comprehensiveness, the extraordinary significance and novelty of the outputs lies in the fact that the data was used in a completely new way. Thanks to this, the basic relationship between the type of road and its age was obtained, and above all, the creation of professional data to assess the economic efficiency of using various types of wearing courses, taking into account not only financial costs, but also social costs - noise in relation to residents of municipalities affected by acoustic noise from roadways with an impact on the quality of life, health and value of public space. The professional level of the project is very good, as is the quality of the main results. Given the potential for significant benefit in the case of application, the opposing committee considers the project to be excellent.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2019
Realization period - end
Dec 31, 2022
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Feb 28, 2022
Data delivery to CEP
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data delivery code
CEP23-TA0-TL-U
Data delivery date
Sep 29, 2025
Finance
Total approved costs
4,994 thou. CZK
Public financial support
3,995 thou. CZK
Other public sources
899 thou. CZK
Non public and foreign sources
100 thou. CZK