Development of computational thinking by situational algorithmic problems
Public support
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
Programme
Programme for funding of applied research in social sciences and humanities, experimental development, and innovation ETA
Call for proposals
ÉTA 3 (STA02019TL030)
Main participants
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích / Pedagogická fakulta
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
TL03000222 - Smlouva o poskytnutí podpory
Alternative language
Project name in Czech
Rozvoj informatického myšlení pomocí situačních algoritmických problémů
Annotation in Czech
Cílem je vyvinout a aplikovat na školách učební pomůcku pro výuku informatiky, softwarový modul, který umožní vytvářet interaktivní situační úlohy z programování. Žák v něm bude úlohy řešit sestavením programu z bloků s možností svůj program testovat a ladit. Modul bude implementován do již fungující soutěže Bobřík informatiky a rozšíří tak možnosti vytváření soutěžních úloh o jejich další typ. K modulu budou vyvinuty čtyři šablony úloh, které budou simulovat různé „světy“ (např. pohyb robota, kreslení grafiky) a ke každému světu řada úloh. Řešením těchto úloh žák bude rozvíjet složky informatického myšlení (algoritmizace, abstrakce, generalizace). Projektem budou podpořeny školy, vyučující podle nových RVP informatiky, a školy, účastnící se informatické soutěže.
Scientific branches
R&D category
VV - Exeperimental development
OECD FORD - main branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
OECD FORD - secondary branch
10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)
OECD FORD - another secondary branch
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
CEP - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)
AF - Documentation, librarianship, work with information<br>AM - Pedagogy and education<br>BC - Theory and management systems<br>BD - Information theory<br>IN - Informatics
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
The solution of this project contributed to the goal of the program with new and original results suitable for immediate implementation. The project successfully achieved its comprehensive goals and delivered the expected outputs. The financial statements confirmed the effective use of funds to achieve these goals. The project clearly contributed to the development and improvement of Bobřík informatics, which has an important influence on the expansion of IT and logical thinking among pupils and students of primary and secondary schools. The project is assessed as successfully completed and closed.
Solution timeline
Realization period - beginning
Aug 1, 2020
Realization period - end
Feb 28, 2023
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Feb 28, 2023
Data delivery to CEP
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data delivery code
CEP24-TA0-TL-U
Data delivery date
Jun 28, 2024
Finance
Total approved costs
1,869 thou. CZK
Public financial support
1,495 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
374 thou. CZK