All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Verification of the efficacy of the Sfumato Reading methodology for helping dyslexic pupils to learn to read

Public support

  • Provider

    Technology Agency of the Czech Republic

  • Programme

    Programme for funding of applied research in social sciences and humanities, experimental development, and innovation ETA

  • Call for proposals

    ÉTA 3 (STA02019TL030)

  • Main participants

    Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích / Pedagogická fakulta

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    TL03000322 - Smlouva o poskytnutí podpory

Alternative language

  • Project name in Czech

    Ověření metodiky čtení Sfumato pro nácvik čtení u žáků s dyslexií

  • Annotation in Czech

    Ověřit účinnost metodiky Sfumato pro nácvik čtení u žáků s dyslexií. U nich se vytvoří nový čtecí návyk dle jejich vlastní potřeby (individualizace). Účinnost Sfumata budeme posuzovat dle závisle proměnných, které rozdělíme na proměnné čtenářské (plynulost, chybovost; porozumění) a nečtenářské (osobnost; sociometrická pozice; rodina; věk; pohlaví; typologie, etiologie a stupeň poruchy [SPU]; komorbidita poruch). Vztah Sfumata (nezávisle proměnná) k těmto proměnným budeme porovnávat s účinky jiných nezávisle proměnných (cvičení probíhající v kontrolní skupině bez aplikace Sfumata). Cíl reedukace chápeme v užším slova smyslu jako zlepšení čtenářských/pravopisných dovedností a v širším slova smyslu jako úspěšnou socializaci. Do závisle proměnných zahrnujeme i osobnostní charakteristiky.

Scientific branches

  • R&D category

    AP - Applied research

  • OECD FORD - main branch

    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

  • OECD FORD - secondary branch

    50103 - Cognitive sciences

  • OECD FORD - another secondary branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

  • CEP - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)

    AM - Pedagogy and education<br>AN - Psychology

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    The opposing committee concluded that the project succeeded according to the specification of the approved project proposal.

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Apr 1, 2020

  • Realization period - end

    Mar 31, 2022

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    Feb 28, 2022

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.

  • Data delivery code

    CEP23-TA0-TL-U

  • Data delivery date

    Jun 30, 2023

Finance

  • Total approved costs

    5,664 thou. CZK

  • Public financial support

    4,311 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    1,173 thou. CZK