All
All

What are you looking for?

All
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Research on factors affecting airport traffic performance based on developed predictive model

Project goals

The aim of the project is to develop a predictive model that will increase the predictability of aircraft movements in the tactical phase of operations based on the traffic situation and the throughput of the airport movement area as well as the accuracy of aircraft departure time estimation. To achieve the maximum level of correspondence with the real system, the model will incorporate the essential decision processes affecting taxiing and aircraft handling (including air traffic control and aircraft crew decision making). By linking experts from the university and industry, with experience in airport operations, programming, and simulation analysis, and using real data, a prototype tool applicable to real airport operations will be developed.

Keywords

Prediction modelairportairport operationsagent-based simulationmachine learningtake-off timetarget take-off time

Public support

  • Provider

    Technology Agency of the Czech Republic

  • Programme

  • Call for proposals

    STA02024TQ030

  • Main participants

    České vysoké učení technické v Praze / Fakulta dopravní

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    TQ03000934 - Smlouva o poskytnutí podpory

Alternative language

  • Project name in Czech

    Zkoumání faktorů ovlivňujících výkonnost letištního provozu pomocí prediktivního modelu

  • Annotation in Czech

    Cílem projektu je vyvinout prediktivní model, který zvýší předvídatelnost pohybů letadel v taktické fázi provozu na základě provozní situace a propustnosti pohybové plochy letiště a přesnost stanovení času odletu letadel. Pro dosažení maximální úrovně shody s reálným systémem bude model zahrnovat podstatné rozhodovací procesy ovlivňující pojíždění a odbavení letadla (včetně řízení letového provozu a rozhodování posádky letadla). Propojením odborníků z univerzity a praxe, se zkušenostmi v oblasti letištního provozu, programování a simulačních analýz, a s využitím reálných dat bude vytvořen prototypový nástroj použitelný v reálném letištním provozu.

Scientific branches

  • R&D category

    AP - Applied research

  • OECD FORD - main branch

    20104 - Transport engineering

  • OECD FORD - secondary branch

    10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)

  • OECD FORD - another secondary branch

    10103 - Statistics and probability

  • AF - Documentation, librarianship, work with information
    BB - Applied statistics, operational research
    BC - Theory and management systems
    BD - Information theory
    IN - Informatics
    JO - Land transport systems and equipment

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2024

  • Realization period - end

    Jun 30, 2025

  • Project status

    K - Ending multi-year project

  • Latest support payment

    Feb 28, 2024

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.

  • Data delivery code

    CEP25-TA0-TQ-R

  • Data delivery date

    Feb 20, 2025

Finance

  • Total approved costs

    2,198 thou. CZK

  • Public financial support

    1,700 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    497 thou. CZK

Basic information

Recognised costs

2 198 CZK thou.

Public support

1 700 CZK thou.

77%


Provider

Technology Agency of the Czech Republic

OECD FORD

Transport engineering

Solution period

01. 01. 2024 - 30. 06. 2025