Research on factors affecting airport traffic performance based on developed predictive model
Project goals
The aim of the project is to develop a predictive model that will increase the predictability of aircraft movements in the tactical phase of operations based on the traffic situation and the throughput of the airport movement area as well as the accuracy of aircraft departure time estimation. To achieve the maximum level of correspondence with the real system, the model will incorporate the essential decision processes affecting taxiing and aircraft handling (including air traffic control and aircraft crew decision making). By linking experts from the university and industry, with experience in airport operations, programming, and simulation analysis, and using real data, a prototype tool applicable to real airport operations will be developed.
Keywords
Prediction modelairportairport operationsagent-based simulationmachine learningtake-off timetarget take-off time
Public support
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
Programme
—
Call for proposals
STA02024TQ030
Main participants
České vysoké učení technické v Praze / Fakulta dopravní
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
TQ03000934 - Smlouva o poskytnutí podpory
Alternative language
Project name in Czech
Zkoumání faktorů ovlivňujících výkonnost letištního provozu pomocí prediktivního modelu
Annotation in Czech
Cílem projektu je vyvinout prediktivní model, který zvýší předvídatelnost pohybů letadel v taktické fázi provozu na základě provozní situace a propustnosti pohybové plochy letiště a přesnost stanovení času odletu letadel. Pro dosažení maximální úrovně shody s reálným systémem bude model zahrnovat podstatné rozhodovací procesy ovlivňující pojíždění a odbavení letadla (včetně řízení letového provozu a rozhodování posádky letadla). Propojením odborníků z univerzity a praxe, se zkušenostmi v oblasti letištního provozu, programování a simulačních analýz, a s využitím reálných dat bude vytvořen prototypový nástroj použitelný v reálném letištním provozu.
Scientific branches
R&D category
AP - Applied research
OECD FORD - main branch
20104 - Transport engineering
OECD FORD - secondary branch
10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)
OECD FORD - another secondary branch
10103 - Statistics and probability
AF - Documentation, librarianship, work with information
BB - Applied statistics, operational research
BC - Theory and management systems
BD - Information theory
IN - Informatics
JO - Land transport systems and equipment
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2024
Realization period - end
Jun 30, 2025
Project status
K - Ending multi-year project
Latest support payment
Feb 28, 2024
Data delivery to CEP
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data delivery code
CEP25-TA0-TQ-R
Data delivery date
Feb 20, 2025
Finance
Total approved costs
2,198 thou. CZK
Public financial support
1,700 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
497 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
2 198 CZK thou.
Public support
1 700 CZK thou.
77%
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
OECD FORD
Transport engineering
Solution period
01. 01. 2024 - 30. 06. 2025