Increasing the effectiveness of policies and proceedings to detect money laundering and suppression of criminal structures financing in the sector of financial services providers
Public support
Provider
Ministry of Interior
Programme
Security Research for the Needs of the State 2010-2015
Call for proposals
Program bezpečnostního výzkumu 2 (SMV02012BV002)
Main participants
—
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
MV-114240-3/OBV-2011
Alternative language
Project name in Czech
Zvýšení účinnosti postupů a opatření při odhalování legalizace výnosů z trestné činnosti a zamezení financování zločineckých struktur v sektoru poskytovatelů finančních služeb
Annotation in Czech
Hlavní cíl je zaměřen na možnost zvýšení účinnosti postupů a metod při realizaci boje proti ?praní tzv. špinavých peněz? v rámci všech hlavních typů institucí finančního trhu. Na jedné straně současná právní úprava daná např. zákonem č. 284/2009 Sb., o platebním styku, uvedla na finanční trh nové subjekty. Všechny tyto subjekty jsou sice regulovanými osobami a dozorovány Českou národní bankou, ale zároveň jsou osobami povinnými ve smyslu zákona č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti, ve znění pozdějších přepisů. Tyto nové subjekty, byť musejí dodržovat stejná pravidla jako již zavedené osoby působící na finančním trhu, mohou být častěji a lépe zneužity pro možnost legalizovat výnos z trestné činnosti, neboť lze vycházet z předpokladu jejich nezkušenosti. Na straně druhé stávající subjekty finančního trhu využívají čím dál tím více tzv. alternativních distribučních kanálů, kterými jsou elektronické distribuční kanály. Právní předpisy EÚ z oblasti poskytovánífinančních služeb na jedné straně požadují zvýšenou regulaci a dozor, na straně druhé je po institucích finančního trhu požadováno zrychlení převodu peněžních prostředků a vypořádání obchodů tak, aby byl klient co nejrychleji uspokojen ve svých nárocích.Tyto dva požadavky se jeví být v antagonistickém rozporu. Zvýšená regulace a dohled je zaměřena na bezpečnost a stabilitu finančního sektoru, ale požadavek zvýšené rychlosti je v rozporu s bezpečností a legálností převodu. Současná automatizace a zpracování všech finančních transakcí bez přítomnosti člověka může přinášet zvýšené riziko možnosti legalizovat výnos z trestné činnosti nebo ?napomáhat? financování zločineckých struktur. Hlavní cíl projektu by měl po hluboké podrobné analýze všech souvisejících skutečností formulovat nové přístupy a možnosti při realizaci odhalování, znemožňování a postihování snah legalizovat výnosy z trestné činnosti a financování zločineckých struktur.
Scientific branches
R&D category
AP - Applied research
CEP classification - main branch
AH - Economics
CEP - secondary branch
—
CEP - another secondary branch
—
OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)
50201 - Economic Theory<br>50202 - Applied Economics, Econometrics<br>50203 - Industrial relations<br>50204 - Business and management<br>50205 - Accounting<br>50206 - Finance
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
The targets have been met. The main result (H) was not achieved due to non-acceptance of European directives. Also 3 proposals for legislative changes to the nature of the CNB were developed and laid down and a proposal for a draft methodology accepted by the MoF FAU. Certification has not finished by the end of the project. The main outcome was fulfilled in the form of a summary research report.
Solution timeline
Realization period - beginning
Mar 1, 2012
Realization period - end
Feb 28, 2014
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Mar 10, 2014
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP15-MV0-VG-U/01:1
Data delivery date
Jun 30, 2015
Finance
Total approved costs
2,238 thou. CZK
Public financial support
2,238 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK