Results of full scale burn test of compressed natural gas (CNG) powered buses.
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00007064%3AK02__%2F20%3AN0000091" target="_blank" >RIV/00007064:K02__/20:N0000091 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://www.spbi.cz" target="_blank" >http://www.spbi.cz</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Průběh velkorozměrové zkoušky požáru autobusů s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG).
Original language description
Stlačený zemní plyn (CNG) je alternativním palivem ke konvenčním pohonným systémům na naftu či benzín jak v osobní, tak v hromadné přepravě osob. Dopravní podniky měst v celé ČR i v Evropě již běžně autobusy na CNG využívají. CNG palivový systém v autobusech je kapacitně přibližně 10x větší oproti osobním vozidlům a díky velikým prostorovým nárokům jsou nádrže umístěny na střeše. Požár autobusu na CNG tak představuje pro své okolí významné riziko. Autobusy se také často pohybují v husté městské zástavbě. Při řízeném uvolnění CNG z nádrží v případě požáru je uvolněno velké množství plynu, které může vytvořit hořlavý mrak daleko přesahující hranice autobusu nebo dokonce tryskový plamen tzv. „jet fire“ tedy směrově ohraničený, velmi rychlý proud hořícího plynu. Co nejlepší znalost chování palivového systému v případě požáru či jiné mimořádné události je pro zasahující jednotky nezbytná a jedním ze zdrojů informací jsou právě velkorozměrové požární zkoušky.
Czech name
Průběh velkorozměrové zkoušky požáru autobusů s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG).
Czech description
Stlačený zemní plyn (CNG) je alternativním palivem ke konvenčním pohonným systémům na naftu či benzín jak v osobní, tak v hromadné přepravě osob. Dopravní podniky měst v celé ČR i v Evropě již běžně autobusy na CNG využívají. CNG palivový systém v autobusech je kapacitně přibližně 10x větší oproti osobním vozidlům a díky velikým prostorovým nárokům jsou nádrže umístěny na střeše. Požár autobusu na CNG tak představuje pro své okolí významné riziko. Autobusy se také často pohybují v husté městské zástavbě. Při řízeném uvolnění CNG z nádrží v případě požáru je uvolněno velké množství plynu, které může vytvořit hořlavý mrak daleko přesahující hranice autobusu nebo dokonce tryskový plamen tzv. „jet fire“ tedy směrově ohraničený, velmi rychlý proud hořícího plynu. Co nejlepší znalost chování palivového systému v případě požáru či jiné mimořádné události je pro zasahující jednotky nezbytná a jedním ze zdrojů informací jsou právě velkorozměrové požární zkoušky.
Classification
Type
O - Miscellaneous
CEP classification
—
OECD FORD branch
20402 - Chemical process engineering
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů