Influence of actual spur gears local tooth load on its scuffing resistance criteria
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00010669%3A_____%2F03%3A00011693" target="_blank" >RIV/00010669:_____/03:00011693 - isvavai.cz</a>
Alternative codes found
RIV/00010669:_____/03:00012128
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Influence of actual spur gears local tooth load on its scuffing resistance criteria
Original language description
Scuffing is particularly severe from of gear tooth surface damage in which seizure or welding togetherof areas of tooth surfaces occurs, due to absence or breakdown of a lubricant between the contacting tooth flanks of mating gears. High surface temperatures caused by high surface pressures and high sliding velocities can initiate the breakdown of lubricant films. The T-EHD theory to the calculation of gear tooth load, tooth oil film thickness and Blok's flash temperature criterion, based on contact temperatures which vary along the whole contact, as a joint scuffing resistance criteria, are presented.
Czech name
Vliv provozního zatížení zubů na jejich únosnost vzhledem k zadírání
Czech description
Zadírání zubů je jedním ze základních a přitom nejsložitějších kritetií poškození boků zubů vysokoozáčkových převodů, kdy se v důsledku absence odpařeného maziva mezi spoluzabírajícími boky zubů tyto vzájemně svařují a trhají. Vysoká povrchová teplota, vyvolaná vysokým měrným tlakem a vysokou kluznou rychlostí spoluzabírajících zubů je příčinou odpaření olejového filmu a jejich následnému zadírání. Je prezentován nový výpočet zadírání, založený na termo-elastohydrodynamické teorii mazání, tloušťce mazacího filmu, blokově kriteriu jiskrové teploty a znalosti jak provozního zatížení tak kluzných a valivých rychlostí spoluzabírajících zubů po celé délce záběru.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
JT - Propulsion, engines and fuels
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/FB-C3%2F27" target="_blank" >FB-C3/27: The development of key disciplines in Centre of aeronautical research and testing.</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2003
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Engineering Mechanics 2003
ISBN
80-86246-18-3
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
2
Pages from-to
64-65
Publisher name
Institut of Teoretical and Applied Mechanics, Academy of Sciences of the Czech Republic
Place of publication
Prague
Event location
Svratka
Event date
May 12, 2003
Type of event by nationality
EUR - Evropská akce
UT code for WoS article
—