Aeroelastic Analysis and Experiment of an Airliner Half-Wing Model
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00010669%3A_____%2F07%3A%230000635" target="_blank" >RIV/00010669:_____/07:#0000635 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Aeroelastic Analysis and Experiment of an Airliner Half-Wing Model
Original language description
The paper deals with aeroelastic analysis and experiments of the isolated half?wing of the research wind tunnel model EuRAM (European Research Aeroelastic Model) performed at VZLU in the frame of the projects ?Active Aeroelastic Aircraft Structures? and?Research on Strength of Low-weight Structures with Special Regard to Airplane Structures?. The half-wing model is a part of the complete four jet engine airliner wind tunnel model. The model stiffness and modal characteristics were analytically and experimentally verified. The main interest was focused on the evaluation of the model aeroelastic characteristics, especially flutter, static and dynamic effectiveness of unconventional control surfaces, and aeroelastic response to the dynamic loads. Analytical and experimental results were compared to verify and update the analytical models. The results were also used for efficient planning and organization of the more expensive experiments on the complete aircraft wind tunnel model
Czech name
Aeroelastická analýza a experiment polokřídla velkého dopravního letounu
Czech description
Příspěvek pojednává o výpočtech a zkouškách aeroelastického modelu izolovaného polokřídla výzkumného demonstrátoru EuRAM, které byly provedeny ve VZLÚ v rámci projektů ?Active Aeroelastic Aircraft Structures? a ?Výzkum pevnosti hmotnostně úsporných konstrukcí, zejména letadlových?. Model poloviny křídla je součástí modelu celého širokotrupého dopravního letounu se čtyřmi proudovými motory. Analyticky i experimentálně byly ověřeny tuhostní parametry a modální charakteristiky. Těžiště zájmu spočívalo ve vyšetření aeroelastických vlastností modelu, zejména flatru, aerodynamických charakteristik poddajného křídla, statické a dynamické účinnosti různých nestandardně umístěných řídících plošek a aeroelastických odezev na dynamická zatížení. Výsledky výpočtůa experimentů byly porovnány za účelem verifikace, event. naladění výpočtových modelů. Výsledky dále posloužily pro účelné plánování a organizaci nákladných experimentů na modelu celého demonstrátoru v rozměrnějším aerodynamickém tunelu.
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
JU - Aeronautics, aerodynamics, aeroplanes
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)<br>R - Projekt Ramcoveho programu EK
Others
Publication year
2007
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Czech Aerospace Proceedings / Letecký zpravodaj
ISSN
1211-877X
e-ISSN
—
Volume of the periodical
1-2007
Issue of the periodical within the volume
březen
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
9
Pages from-to
22-30
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—