All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Gear wheel Optimized Design pinion A20

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00010669%3A_____%2F15%3A%230002000" target="_blank" >RIV/00010669:_____/15:#0002000 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="http://www.vzlu.cz/cz/transfer-vysledku/funkcni-vzorek-g-funk/" target="_blank" >http://www.vzlu.cz/cz/transfer-vysledku/funkcni-vzorek-g-funk/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    angličtina

  • Original language name

    Gear wheel Optimized Design pinion A20

  • Original language description

    Gear wheel teeth profile has tooth height modification, which respect temperature difference between matting gear wheels. Deformation caused by temperature difference of matting wheels is accounted together with flexible deformations of gear teeth. Thismodification is applied for full length of mesh (tooth height). Temperature of wheel can be different than temperature of pinion due to in every mesh, heat is generated. For every full revolution of wheel, with increasing of gear ratio, pinion will revolve faster and heat transferred to pinion will be spread to less teeth (in gear ratio four, pinion will receive four times more heat from mesh to tooth than wheel). Numeric calculation of this problem is very difficult (combination of deformation calculations, contact problems, fluid flow simulation and heat transfer, mostly nonstationary problems). Due this reason, experimental way was used. This gear wheel with tooth height modification is one of set of wheels allowing to investigate te

  • Czech name

  • Czech description

Classification

  • Type

    G<sub>funk</sub> - Functional sample

  • CEP classification

    JU - Aeronautics, aerodynamics, aeroplanes

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/7E12035" target="_blank" >7E12035: Efficient Systems and Propulsion for Small Aircraft</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2015

  • Confidentiality

    C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.

Data specific for result type

  • Internal product ID

    R - 6491

  • Numerical identification

  • Technical parameters

    Ozubené kolo slouží k přenosu výkonu z volné turbíny na vrtuli turbovrtulového motoru. Na základě provedené výškové modifikace se ověřuje vliv na velikost vnitřních dynamických sil do podpor. Tato úprava má vliv na životnost reduktoru turbovrtulového motoru. Výrobek byl vyroben v rámci projektu ESPOSA, ACP1-GA-2011-284859. Využití kola s výškovou modifikací je pro vývojové účely realizováno v První Brněnské strojírně a.s. Velká Bíteš, IČ: 00176109, Vlkovská 279, 595 01 Velká Bíteš, Tel.: +420 566 822 111, E-mail: pbsvb@pbsvb.cz. Funkční vzorek byl vyroben a ověřen.

  • Economical parameters

    Úspora nákladů vlivem prodloužení životnosti reduktoru turbovrtulového motoru činí 2%.

  • Application category by cost

  • Owner IČO

    00010669

  • Owner name

    Výzkumný a zkušební letecký ústav, a.s.

  • Owner country

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Usage type

    A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence

  • Licence fee requirement

    Z - Poskytovatel licence na výsledek nepožaduje v některých případech licenční poplatek

  • Web page