All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Demonstrator of Aircraft Interior Panel Made of Fiber Reinforced Geopolymer Composite

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00010669%3A_____%2F19%3AN0000098" target="_blank" >RIV/00010669:_____/19:N0000098 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://www.vzlu.cz/cs/funkcni-vzorky-g-funk-c490.html" target="_blank" >https://www.vzlu.cz/cs/funkcni-vzorky-g-funk-c490.html</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    angličtina

  • Original language name

    Demonstrator of Aircraft Interior Panel Made of Fiber Reinforced Geopolymer Composite

  • Original language description

    Realization of the Demonstrator No. 2 has proved manufacturability of real aircraft interior part of inorganic, geopolymer based composite material. Standard serial mold as well as common vacuum bag manufacturing procedure have been applied with no complications. Totally three moldings of the Demonstrator were manufactured: Molding A was intended for exhibition purposes only. Its surface was extensively filled and painted (and its weight exceeded expected value, but was not a priority criterion here). The molding B underwent prolonged flame penetration test (10 minutes instead of prescribed 5 minutes). Design and material of the molding B showed (as expected) exceptional fire resistance and negligible smoke emission during the test. The geopolymer honeycomb core didn’t cause “pillow effect” as was observed at the previous tests at organic sandwiches cores and the part has retained very good structural integrity after the test. The temperature 101 mm above the back surface ranged from approx. 60 to 70oC that is deeply under CS25 limit. In the molding C, newly hybrid carbon/aramid fabric was applied and relevant FST tests were made. These have shown improvements compared with the ‘carbon only’ composite. Implementation of aramid fibres has enhanced the impact resistance and reduced the specific gravity of the geopolymer composite, so molding C was characterized by the lowest weight among the other moldings.

  • Czech name

  • Czech description

Classification

  • Type

    G<sub>funk</sub> - Functional sample

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    20304 - Aerospace engineering

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    R - Projekt Ramcoveho programu EK

Others

  • Publication year

    2019

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Internal product ID

    FSS

  • Numerical identification

    FSS_P7_VZLU_D7.16

  • Technical parameters

    Realizace Demonstrátoru prokázala vyrobitelnost skutečného interiérového dílu letadla z anorganického geopolymerového kompozitního materiálu. Standardní sériová forma, stejně jako standardní postup výroby lisováním ve vakuové obálce byly aplikovány bez komplikací. Byly vyrobeny celkem tři výlisky Demonstrátoru: Výlisek A byl určen pouze pro výstavní účely. Jeho povrch byl z estetických důvodů rozsáhle tmelen a povrchově upravován (a jeho hmotnost tudíž převýšila očekávanou hodnotu, ale zde nebyla prioritním kritériem). Výlisek B byl podroben prodlouženému testu penetrace plamenem (10 minut namísto předepsaných 5 minut). Konstrukce a materiál výlisku B vykazovaly (podle očekávání) výjimečnou požární odolnost a zanedbatelné emise kouře během zkoušky. Geopolymerní voštinové jádro nezpůsobilo "polštářový efekt", jak bylo pozorováno při předchozích testech na organických sendvičových jádrech a díl si po zkoušce zachoval velmi dobrou strukturální integritu. Teplota 101 mm nad zadní plochou dílu se pohybovala od cca 60 do 70oC, což je hluboko pod limitem dle předpisu CS25. Ve výlisku C byla použita nově hybridní uhlíko/aramidová tkanina a byly provedeny příslušné testy FST. Implementace aramidových vláken zvýšila odolnost proti nárazu a snížila specifickou hmotnost geopolymerového kompozitu, takže výlisek C byl charakterizován nejnižší hmotností v rámci Demonstrátoru.

  • Economical parameters

    Porovnání s referenčním výliskem totožného dílu na bázi sklofenolu: materiálové náklady geopolymerního výlisku C: 7,84 € / 100 g výlisku materiálové náklady referenčního sklofenolického výlisku: 8,24 € / 100 g výlisku hmotnost geopolymerního výlisku C: 623 g hmotnost referenčního sklofenolického výlisku: 776 g

  • Application category by cost

  • Owner IČO

    00010669

  • Owner name

    Výzkumný a zkušební letecký ústav, a.s.

  • Owner country

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Usage type

    A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence

  • Licence fee requirement

    A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek

  • Web page

    https://www.vzlu.cz/cs/funkcni-vzorky-g-funk-c490.html