All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Visual Detection Reliability of Fatigue Cracks in Aircraft Tests

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00010669%3A_____%2F99%3A00011740" target="_blank" >RIV/00010669:_____/99:00011740 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    angličtina

  • Original language name

    Visual Detection Reliability of Fatigue Cracks in Aircraft Tests

  • Original language description

    The paper describes the analysis of the experimental data obtained from visual inspections during fatigue test of four wing main spars of the L-39 jet trainer. The test articles consisted of a wing main spar with small sections of the ribs and skins riveted to the booms. The crack growth curves used to estimate the previously missed crack sizes for cracks detected during inspection were evaluated by an FE analysis. Crack size detection capabilities are expressed in terms of the probability of detection(POD). The results obtained by statistical analysis show a relatively short time needed for the crack to growth from its initial detectable length to the critical size. Hence, visual detection does not appear to be a suitable method from the economical point of view, to determine the inspection interval for the structural part tested. A specific inspection technique should be provided to detect a crack in time.

  • Czech name

    Spolehlivost vizuální detekce únavových trhlin při zkouškách letadel

  • Czech description

    Příspěvek popisuje analýzu experimentálních dat z vizuálních prohlídek čtyř hlavních nosníků křídla letounu L-39 v průběhu jejich únavových zkoušek. Zkoušené konstrukční díly sestávaly z hlavního nosníku křídla s krátkými úseky žeber a potahů přinýtovaných k pásnici. K odhadu velikosti trhlin nezjištěných při předchozích prohlídkách byly užity růstové křivky únavových trhlin stanovené FE analýzou. Detekovatelná velikost trhliny je vyjádřena v termínech pravděpodobnosti detekce (POD). Výsledky získané statistickou analýzou ukazují relativně krátkou dobu růstu trhliny z její detekovatelné velikosti do velikosti kritické. Z toho vyplývá, že vizuální metoda není z ekonomického pohledu příliš vhodná pro stanovení intervalů prohlídek zkoušených konstrukčníchdílů. Pro včasnou detekci bude třeba zajistit sofistikovanější metodu.

Classification

  • Type

    D - Article in proceedings

  • CEP classification

    JU - Aeronautics, aerodynamics, aeroplanes

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/FB-CV%2F20" target="_blank" >FB-CV/20: The Centre of Aeronautical Research and Testing.</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    1999

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Article name in the collection

    Emerging Technologies in NDT

  • ISBN

    90 5809 127 9

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Number of pages

    5

  • Pages from-to

    37-41

  • Publisher name

    A. A. Balkema

  • Place of publication

    Rotterdam

  • Event location

    Atheny

  • Event date

    May 24, 1999

  • Type of event by nationality

    WRD - Celosvětová akce

  • UT code for WoS article