Visual Detection Reliability of Fatigue Cracks in Aircraft Tests
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00010669%3A_____%2F99%3A00011740" target="_blank" >RIV/00010669:_____/99:00011740 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Visual Detection Reliability of Fatigue Cracks in Aircraft Tests
Original language description
The paper describes the analysis of the experimental data obtained from visual inspections during fatigue test of four wing main spars of the L-39 jet trainer. The test articles consisted of a wing main spar with small sections of the ribs and skins riveted to the booms. The crack growth curves used to estimate the previously missed crack sizes for cracks detected during inspection were evaluated by an FE analysis. Crack size detection capabilities are expressed in terms of the probability of detection(POD). The results obtained by statistical analysis show a relatively short time needed for the crack to growth from its initial detectable length to the critical size. Hence, visual detection does not appear to be a suitable method from the economical point of view, to determine the inspection interval for the structural part tested. A specific inspection technique should be provided to detect a crack in time.
Czech name
Spolehlivost vizuální detekce únavových trhlin při zkouškách letadel
Czech description
Příspěvek popisuje analýzu experimentálních dat z vizuálních prohlídek čtyř hlavních nosníků křídla letounu L-39 v průběhu jejich únavových zkoušek. Zkoušené konstrukční díly sestávaly z hlavního nosníku křídla s krátkými úseky žeber a potahů přinýtovaných k pásnici. K odhadu velikosti trhlin nezjištěných při předchozích prohlídkách byly užity růstové křivky únavových trhlin stanovené FE analýzou. Detekovatelná velikost trhliny je vyjádřena v termínech pravděpodobnosti detekce (POD). Výsledky získané statistickou analýzou ukazují relativně krátkou dobu růstu trhliny z její detekovatelné velikosti do velikosti kritické. Z toho vyplývá, že vizuální metoda není z ekonomického pohledu příliš vhodná pro stanovení intervalů prohlídek zkoušených konstrukčníchdílů. Pro včasnou detekci bude třeba zajistit sofistikovanější metodu.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
JU - Aeronautics, aerodynamics, aeroplanes
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/FB-CV%2F20" target="_blank" >FB-CV/20: The Centre of Aeronautical Research and Testing.</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
1999
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Emerging Technologies in NDT
ISBN
90 5809 127 9
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
5
Pages from-to
37-41
Publisher name
A. A. Balkema
Place of publication
Rotterdam
Event location
Atheny
Event date
May 24, 1999
Type of event by nationality
WRD - Celosvětová akce
UT code for WoS article
—