Dispersion of air pollutants in the vicinity of traffic infrastructure. Part II
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00020699%3A_____%2F18%3AN0000065" target="_blank" >RIV/00020699:_____/18:N0000065 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://casmz.chmi.cz/assets/chmu_mz_6-18.pdf" target="_blank" >http://casmz.chmi.cz/assets/chmu_mz_6-18.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Šiření látek znečišťujících ovzduší v okolí dopravních komunikací. Část II
Original language description
Pomocí analýzy koncentrací oxidů dusíku s využitím větrných růžic a krabicových grafů bylo vyhodnoceno, že při nízké intenzitě dopravy pochází největší podíl znečištění z dálnice D1, která leží východně od vybraných lokalit. Se vzrůstajíc í intenzitou se trend mění a vyšší koncentrace jsou měřeny ze severního směru, kde leží SOKP. Při smogové situaci byl detekován i významný příspěvek znečištění z jižního směrutzn. z pozaďové lokality Modletice (lokální zdroje). Na základě naměřených dat pomocí logaritmické regresní křivky byl vyhodnocen gradient koncentrací NO a NO2 v závislosti na vzdálenosti od dopravní komunikace. Dále byly dle uvedeného vztahu v kap. Metodika vyčísleny poměrypro všechny výše uvedené vzdálenosti od komunikace a pro všechny měřicí kampaně. Ze získaného souboru hodnot byl pro každou vzdálenost zjištěn medián hodnot poměrů a zobecněn vztah závislosti koncentrace na kolmé vzdálenosti od silnice. S vědomím velkého omezení byly průměrnými hodnotami PM10 a PM2,5 za jednotlivé kampaně i za celé období proloženy logaritmické křivky v závislosti na vzdálenosti. Lze konstatovat, že odhad gradientu pro PM10 a PM2,5 je méně spolehlivý, v některých případech dokonce nebyla nalezena statistická významnost. V případě benzo[a]pyrenu nelze gradient koncentrací se vzrůstající vzdáleností od komunikace konstatovat.
Czech name
Šiření látek znečišťujících ovzduší v okolí dopravních komunikací. Část II
Czech description
Pomocí analýzy koncentrací oxidů dusíku s využitím větrných růžic a krabicových grafů bylo vyhodnoceno, že při nízké intenzitě dopravy pochází největší podíl znečištění z dálnice D1, která leží východně od vybraných lokalit. Se vzrůstajíc í intenzitou se trend mění a vyšší koncentrace jsou měřeny ze severního směru, kde leží SOKP. Při smogové situaci byl detekován i významný příspěvek znečištění z jižního směrutzn. z pozaďové lokality Modletice (lokální zdroje). Na základě naměřených dat pomocí logaritmické regresní křivky byl vyhodnocen gradient koncentrací NO a NO2 v závislosti na vzdálenosti od dopravní komunikace. Dále byly dle uvedeného vztahu v kap. Metodika vyčísleny poměrypro všechny výše uvedené vzdálenosti od komunikace a pro všechny měřicí kampaně. Ze získaného souboru hodnot byl pro každou vzdálenost zjištěn medián hodnot poměrů a zobecněn vztah závislosti koncentrace na kolmé vzdálenosti od silnice. S vědomím velkého omezení byly průměrnými hodnotami PM10 a PM2,5 za jednotlivé kampaně i za celé období proloženy logaritmické křivky v závislosti na vzdálenosti. Lze konstatovat, že odhad gradientu pro PM10 a PM2,5 je méně spolehlivý, v některých případech dokonce nebyla nalezena statistická významnost. V případě benzo[a]pyrenu nelze gradient koncentrací se vzrůstající vzdáleností od komunikace konstatovat.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
10509 - Meteorology and atmospheric sciences
Result continuities
Project
—
Continuities
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Others
Publication year
2018
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Meteorologické zprávy
ISSN
0026-1173
e-ISSN
—
Volume of the periodical
—
Issue of the periodical within the volume
6
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
9
Pages from-to
161-169
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—