All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Analysis of sediment treatment legislation

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00020711%3A_____%2F22%3A10154928" target="_blank" >RIV/00020711:_____/22:10154928 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Analýza legislativy pro nakládání se sedimenty

  • Original language description

    Analýza současného stavu legislativy platné v EU a v ČR pro nakládání s rybničními sedimenty a jejich aplikaci na zemědělské půdě. Zpráva je členěna do tří aspektů: z pohledu provozu rybníků, technologie odstraňování &quot;nadbytečných sedimentů&quot; z rybníků a z pohledu aplikace na zemědělskou půdu. Z hlediska provozu rybníků jsou rybniční sedimenty odpadem, který je nutno odstraňovat. Tradičně jsou také využívány ke zlepšování zemědělské půdy, čili jako &quot;zdroj&quot; nebo hnojivo. V současné národní právní úpravě je již tento typ sedimentů výslovně vyňat z nového zákona o odpadech (541/2021 Sb.) a je pojednán v oddíle 2 &quot;Biologicky rozložitelný odpad&quot; pod § 70. Rybniční sedimenty tedy podléhají kontrole podle zákona o hnojivech (229/2021 Sb.) a zákona o ochraně zemědělského půdního fondu (231/1991 Sb. v současném znění). Pozice rybničních sedimentů se tím posunuje od &quot;odpadu&quot; k &quot;surovině či hnojivu&quot;, v souladu s vývojem evropské cirkulární ekonomiky. Evropská odpadová politika ovšem pracuje pouze se sedimenty těženými z plavebních drah apod. a problematiku sedimentů z akvakultur pojímá jen okrajově.Limitní hodnoty polutantů jak ve vlastním sedimentu, tak v půdě, na kterou má být sediment aplikován, stanovuje vyhláška č. 257/2009 Sb., uvádějící limitní hodnoty rizikových prvků a rizikových látek v sedimentu v mg/kg sušiny sedimentu. Legislativní rámec tedy existuje. Technický problém je ovšem v tom, že v ČR neexistuje systematická databáze rybníků (ročenky standardně hlásí 24 000 rybníků v ČR) a neexistuje sběr dat o analýzách sedimentů, prováděných řadou pracovišť pro různé účely. Veřejnou databázi sedimentů udržuje ÚKZÚZ, neveřejnou databázi sestavenou z výsledků komerčních zakázek ENKI, o.p.s. Obě databáze obsahují 300-400 datových souborů, reprezentujících cca posledních deset let, nezahrnují tedy aktuální data o proměnlivých parametrech hospodaření na rybnících. Nejčastější překročení limitů je evidováno pro polyaromatické uhlovodíky (PAU) a překročení limitů je obecně spojeno spíše s malými rybníky &quot;návesními&quot; apod., ne s velkými produkčními rybníky. Analýza se dále zabývá detaily legislativy, vzorkováním, těžbou a deponováním sedimentů před aplikací na půdu.

  • Czech name

    Analýza legislativy pro nakládání se sedimenty

  • Czech description

    Analýza současného stavu legislativy platné v EU a v ČR pro nakládání s rybničními sedimenty a jejich aplikaci na zemědělské půdě. Zpráva je členěna do tří aspektů: z pohledu provozu rybníků, technologie odstraňování &quot;nadbytečných sedimentů&quot; z rybníků a z pohledu aplikace na zemědělskou půdu. Z hlediska provozu rybníků jsou rybniční sedimenty odpadem, který je nutno odstraňovat. Tradičně jsou také využívány ke zlepšování zemědělské půdy, čili jako &quot;zdroj&quot; nebo hnojivo. V současné národní právní úpravě je již tento typ sedimentů výslovně vyňat z nového zákona o odpadech (541/2021 Sb.) a je pojednán v oddíle 2 &quot;Biologicky rozložitelný odpad&quot; pod § 70. Rybniční sedimenty tedy podléhají kontrole podle zákona o hnojivech (229/2021 Sb.) a zákona o ochraně zemědělského půdního fondu (231/1991 Sb. v současném znění). Pozice rybničních sedimentů se tím posunuje od &quot;odpadu&quot; k &quot;surovině či hnojivu&quot;, v souladu s vývojem evropské cirkulární ekonomiky. Evropská odpadová politika ovšem pracuje pouze se sedimenty těženými z plavebních drah apod. a problematiku sedimentů z akvakultur pojímá jen okrajově.Limitní hodnoty polutantů jak ve vlastním sedimentu, tak v půdě, na kterou má být sediment aplikován, stanovuje vyhláška č. 257/2009 Sb., uvádějící limitní hodnoty rizikových prvků a rizikových látek v sedimentu v mg/kg sušiny sedimentu. Legislativní rámec tedy existuje. Technický problém je ovšem v tom, že v ČR neexistuje systematická databáze rybníků (ročenky standardně hlásí 24 000 rybníků v ČR) a neexistuje sběr dat o analýzách sedimentů, prováděných řadou pracovišť pro různé účely. Veřejnou databázi sedimentů udržuje ÚKZÚZ, neveřejnou databázi sestavenou z výsledků komerčních zakázek ENKI, o.p.s. Obě databáze obsahují 300-400 datových souborů, reprezentujících cca posledních deset let, nezahrnují tedy aktuální data o proměnlivých parametrech hospodaření na rybnících. Nejčastější překročení limitů je evidováno pro polyaromatické uhlovodíky (PAU) a překročení limitů je obecně spojeno spíše s malými rybníky &quot;návesními&quot; apod., ne s velkými produkčními rybníky. Analýza se dále zabývá detaily legislativy, vzorkováním, těžbou a deponováním sedimentů před aplikací na půdu.

Classification

  • Type

    O - Miscellaneous

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    40101 - Agriculture

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/SS02030018" target="_blank" >SS02030018: Center for Landscape and Biodiversity</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2022

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů