Jana Zbořilová (The Personalities of the Czech Scenography)
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023205%3A_____%2F16%3AN0000024" target="_blank" >RIV/00023205:_____/16:N0000024 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Jana Zbořilová (Osobnosti české scénografie)
Original language description
Institut umění – Divadelní ústav vydal monografii scénické a kostýmní výtvarnice Jany Zbořilové (*1953), která mapuje její více než čtyřicetiletou divadelní a filmovou tvorbu. Zbořilová je jednou z mála žen, které se zabývají nejen kostýmem, ale také scénou, a to na vysoké profesní úrovni. Vedle divadla vytvořila též řadu výrazných kostýmů pro film (například Balada pro banditu, Blues pro E. F. Buriana, Jak svět přichází o básníky). Teatroložka Vlasta Koubská člení svou odbornou studii tematicky do jednotlivých kapitol – zastavení. Zabývá se podrobně pedagogickým působením Zbořilové na Katedře scénografie Divadelní akademie múzických umění v Praze, dovede živě přiblížit způsob její práce se studenty. Co se vlastní scénografické práce týče, zvláštní pozornost věnuje autorka spolupráci s brněnským Divadlem Husa na provázku, především s režisérkou Evou Tálskou (např. Viktorka, Se mnou smrt a kůň), charakterizuje však též podíl Zbořilové na významných inscenacích Zdeňka Pospíšila (např. Liška Bystrouška, Kytice) nebo Boleslava Polívky (Šašek a královna). Na závěr tvorbu Zbořilové dává do kontextu moderního českého scénického a kostýmního výtvarnictví, zvláště vyhodnocuje její přínos pro trend tzv. akční scénografie. Součástí česko-anglické publikace je úplný soupis výjimečně obsažného díla, výběrová bibliografie a především bohatý obrazový materiál: scénické a kostýmní návrhy, fotografie z inscenací a osobního archivu.
Czech name
Jana Zbořilová (Osobnosti české scénografie)
Czech description
Institut umění – Divadelní ústav vydal monografii scénické a kostýmní výtvarnice Jany Zbořilové (*1953), která mapuje její více než čtyřicetiletou divadelní a filmovou tvorbu. Zbořilová je jednou z mála žen, které se zabývají nejen kostýmem, ale také scénou, a to na vysoké profesní úrovni. Vedle divadla vytvořila též řadu výrazných kostýmů pro film (například Balada pro banditu, Blues pro E. F. Buriana, Jak svět přichází o básníky). Teatroložka Vlasta Koubská člení svou odbornou studii tematicky do jednotlivých kapitol – zastavení. Zabývá se podrobně pedagogickým působením Zbořilové na Katedře scénografie Divadelní akademie múzických umění v Praze, dovede živě přiblížit způsob její práce se studenty. Co se vlastní scénografické práce týče, zvláštní pozornost věnuje autorka spolupráci s brněnským Divadlem Husa na provázku, především s režisérkou Evou Tálskou (např. Viktorka, Se mnou smrt a kůň), charakterizuje však též podíl Zbořilové na významných inscenacích Zdeňka Pospíšila (např. Liška Bystrouška, Kytice) nebo Boleslava Polívky (Šašek a královna). Na závěr tvorbu Zbořilové dává do kontextu moderního českého scénického a kostýmního výtvarnictví, zvláště vyhodnocuje její přínos pro trend tzv. akční scénografie. Součástí česko-anglické publikace je úplný soupis výjimečně obsažného díla, výběrová bibliografie a především bohatý obrazový materiál: scénické a kostýmní návrhy, fotografie z inscenací a osobního archivu.
Classification
Type
O - Miscellaneous
CEP classification
AL - Art, architecture, cultural heritage
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Others
Publication year
2016
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů