All
All

What are you looking for?

All
Projects
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Between Cultures. Dress Embroidery during the Late Qing Period

Result description

The Manchus controlled the Chinese territory from the mid-17th century until the beginning of the 20th century. They established the multi-ethnic and multicultural Qing dynasty; however, they formed only a small percentage of the population, which was mostly made up of ethnic Chinese. The Manchus were descendants of various ethnic groups. During their invasion of the Chinese territory they created their own social and cultural identity, including their own style of clothing. Their style of clothing was different from the traditional Chinese clothes. This work focuses on historical Manchu and Chinese clothing and embroidery as signs of ethnic and social positions in the multi-ethnic society of China during the nineteenth century, or more specifically, during the period of the end of the Qing dynasty. The introduction is devoted to the theoretical issues of the social function of clothing. Then a summary of various secondary sources about the history of the Qing dynasty and the history of clothing in China follows. Next, a chapter is devoted to the collection of Chinese clothing in the Náprstek Museum. The authenticity of historical textiles is also discussed in this section. The second part deals with the Manchu and Chinese styles of clothing. The historical development of Manchu and ethnic Chinese clothing and the differences between them are described in this part. The third part is devoted to embroidery and its symbolism. Manchu and Chinese clothes were heavily embroidered. Manchu clothing stemmed from Manchu traditions, but the embroidered patterns on it were of Chinese origin. The third part also contains photographic pictures of items from the collections of the Náprstek Museum.

Keywords

ManchusQing Dynastytextilesdressembroiderydragon robesNáprstek Museumhistory of collections

The result's identifiers

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Mezi kulturami. Oděvní výšivka v pozdním období dynastie Čching

  • Original language description

    Mandžuové ovládali čínské území od poloviny 17. století do začátku 20. století. Založili multietnickou a multikulturní dynastii Čching, v níž však tvořili jen malé procento populace mezi etnickými Číňany. Mandžuové byli potomky různých etnik. Během vpádu na čínské území začali utvářet vlastní společenskou a kulturní identitu včetně vlastního oděvu, který se lišil od tradičního čínského odívání. Tato práce se zabývá mandžuským a čínským oděvem a jeho výzdobnými prvky jako projevem etnicity a společenské role v multietnické společnosti. Zaměřuje se na oděv v devatenáctém století, na konci dynastie Čching. Úvodní část je věnována teoretickým otázkám společenské funkce oděvu. Dále následuje shrnutí sekundárních pramenů k dějinám dynastie Čching a historii odívání v Číně. Kapitola je věnována sbírce čínského oděvu v Náprstkově muzeu. Zde je též pojednána otázka autenticity historických textilií. Druhá část je již věnována mandžuskému a čínskému oděvu. Popisuje vývoj a rozdíly mezi oděvem Mandžuů a etnických Číňanů. Třetí část je věnována výšivce a její symbolice. Mandžuské i čínské oděvy byly hojně vyšívané. Mandžuský oděv vycházel z mandžuských tradic, avšak vyšívané dekory byly čínského původu.

  • Czech name

    Mezi kulturami. Oděvní výšivka v pozdním období dynastie Čching

  • Czech description

    Mandžuové ovládali čínské území od poloviny 17. století do začátku 20. století. Založili multietnickou a multikulturní dynastii Čching, v níž však tvořili jen malé procento populace mezi etnickými Číňany. Mandžuové byli potomky různých etnik. Během vpádu na čínské území začali utvářet vlastní společenskou a kulturní identitu včetně vlastního oděvu, který se lišil od tradičního čínského odívání. Tato práce se zabývá mandžuským a čínským oděvem a jeho výzdobnými prvky jako projevem etnicity a společenské role v multietnické společnosti. Zaměřuje se na oděv v devatenáctém století, na konci dynastie Čching. Úvodní část je věnována teoretickým otázkám společenské funkce oděvu. Dále následuje shrnutí sekundárních pramenů k dějinám dynastie Čching a historii odívání v Číně. Kapitola je věnována sbírce čínského oděvu v Náprstkově muzeu. Zde je též pojednána otázka autenticity historických textilií. Druhá část je již věnována mandžuskému a čínskému oděvu. Popisuje vývoj a rozdíly mezi oděvem Mandžuů a etnických Číňanů. Třetí část je věnována výšivce a její symbolice. Mandžuské i čínské oděvy byly hojně vyšívané. Mandžuský oděv vycházel z mandžuských tradic, avšak vyšívané dekory byly čínského původu.

Classification

  • Type

    B - Specialist book

  • CEP classification

    AL - Art, architecture, cultural heritage

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2015

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • ISBN

    978-80-7036-452-9

  • Number of pages

    159

  • Publisher name

    Národní muzeum

  • Place of publication

    Praha

  • UT code for WoS book

Result type

B - Specialist book

B

CEP

AL - Art, architecture, cultural heritage

Year of implementation

2015