Two centuries of the Czech Circus
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023272%3A_____%2F17%3A10133812" target="_blank" >RIV/00023272:_____/17:10133812 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Dvě století českého cirkusu
Original language description
Kapitola v knize shrnuje poznatky o počátcích, vývoji a proměnách českého cirkusu. Český cirkus měl dvě tváře, vysoké umění založené na koňských číslech pro šlechtu a měšťanstvo a lidovou zábavu, kdy potulní loutkáři doprovázeli své programy artistikou - gymnastickým uměním, provazochodectvím, akrobacií a předváděním zvířat. Tato druhá tvář českého cirkusu byla určena pro venkovské obyvatelstvo. Tradiční rodiny českých cestujících umělců (Kludští , Berouskovi, Wertheimovi, Kellnerovi a dalších) spojovaly loutkářství s cirkusovým uměním od 1. třetiny 19. století. Prvním českým cirkusem, který cestoval v zahraničí, byl podnik Emanuela Beránka, který vystupoval se svým programem ve střední a jihovýchodní Evropě po roce 1830. Ve druhé polovině 19. století se začínají prosazovat v českých zemích cirkusy pod šapitó s tradiční skladbou programu: artistika - klaunérie - drezúra zvířat. Nejslavnější kapitola z dějin českého cirkusu je spojena se jménem cirkusu Kludský, který se stal jedním z největších evropských cestujících podniků (do roku 1934). Ve válečných letech čeští cirkusoví umělci a hudebníci vystupovali v mnoha německých zábavních podnicích. Druhá polovina 40. let byla posledním obdobím soukromého cirkusového podnikání. Znárodnění cirkusů (1951) znamenalo změnu podmínek života lidí kolem cirkusu, jeho jinou organizaci a celkovou proměnu.
Czech name
Dvě století českého cirkusu
Czech description
Kapitola v knize shrnuje poznatky o počátcích, vývoji a proměnách českého cirkusu. Český cirkus měl dvě tváře, vysoké umění založené na koňských číslech pro šlechtu a měšťanstvo a lidovou zábavu, kdy potulní loutkáři doprovázeli své programy artistikou - gymnastickým uměním, provazochodectvím, akrobacií a předváděním zvířat. Tato druhá tvář českého cirkusu byla určena pro venkovské obyvatelstvo. Tradiční rodiny českých cestujících umělců (Kludští , Berouskovi, Wertheimovi, Kellnerovi a dalších) spojovaly loutkářství s cirkusovým uměním od 1. třetiny 19. století. Prvním českým cirkusem, který cestoval v zahraničí, byl podnik Emanuela Beránka, který vystupoval se svým programem ve střední a jihovýchodní Evropě po roce 1830. Ve druhé polovině 19. století se začínají prosazovat v českých zemích cirkusy pod šapitó s tradiční skladbou programu: artistika - klaunérie - drezúra zvířat. Nejslavnější kapitola z dějin českého cirkusu je spojena se jménem cirkusu Kludský, který se stal jedním z největších evropských cestujících podniků (do roku 1934). Ve válečných letech čeští cirkusoví umělci a hudebníci vystupovali v mnoha německých zábavních podnicích. Druhá polovina 40. let byla posledním obdobím soukromého cirkusového podnikání. Znárodnění cirkusů (1951) znamenalo změnu podmínek života lidí kolem cirkusu, jeho jinou organizaci a celkovou proměnu.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Result continuities
Project
—
Continuities
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Others
Publication year
2017
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Cirkus pictus - zázračná krása a ubohá existence : Výtvarné umění a literatura 1800–1950
ISBN
978-80-904534-7-0
Number of pages of the result
14
Pages from-to
9-22
Number of pages of the book
160
Publisher name
Arbor vitae
Place of publication
Praha
UT code for WoS chapter
—